Jumlah Paparan Halaman

Selasa, 27 Disember 2011

Hati....hati-hati?

Bila hati rasa tidak tenang...
inginku pergi jauh...
sejauh kutub utara
sejauh kutub selatan.

Bila hati rasa tidak tenang...
Aku ingin luahkan
namun tiada siapa mengerti
akhirnya kusimpan sendiri.

Bila hati rasa tidak tenang...
Aku rindukan bonda
luahlah apa saja
Bonda akan dengar dengan setia
memberi nasihat
dan kadang-kala turut terasa
luahlah apa saja
di dadanya kuhambur airmata.

Bila hati rasa tidak tenang...
baru kumengerti aku sebatang kara
hanya ILAHI tempat bermanja
mengharap kasih YANG MAHA ESA
memohon kekuatan jiwa menempuh segalanya.

Jumaat, 23 Disember 2011

Selamat Ualangtahun...

Beberapa tahun telah berlalu...
selepas menempuh pelbagai onak, duri, ranjau sepanjang jalan...

Terima kasih abang atas segalanya...

Syukran ya ALLAH atas segala kurnia-MU...

Selamat Ulangtahun sayang...

Khamis, 22 Disember 2011

Cancel cuti!

Cancel cuti sebab pulut bersantan!

Kalau nak kata aku tak ikhlas pun...
katalah....

Sabarlah wahai hati...
Mati nanti pun kita sendiri juga...
Tiada yang menemani...
kecuali amal dan doa zuriat yang soleh.

Lalalalalala.....

Rabu, 21 Disember 2011

Sedap ke, pulut bersantan?

Korang takut tak, kalau apa-apa yang korang sebut
atas nama cacian, cercaan, hinaan, sindiran...
tiba-tiba terkena semula atas batang hidung korang?
Lebih malang lagi...kena ke atas orang yang anda sangat2 sayang....
seperti anak2 korang sendiri...

Dan korang terpaksa melihat penderitaan orang yang korang sayang
tetapi tak mampu nak tolong.

Dan korang juga terlupa sebenarnya, semua itu kifarah atas kecabulan
melampau mulut dan lidah korang sendiri...

Dan penderitaan orang yang korang sayang disebabkan oleh mulut dan lidah korang tu,
dibantu pula oleh orang yang korang caci, cerca, hina, dan sindir satu masa dulu.

korang takut tak??

Pantun khas untuk anda yang senasib seperti di atas...



Kerana pulut santan binasa


kerana mulut badan binasa.



Renung-renungkanlah...

Khamis, 15 Disember 2011

Titleless Thursday

1
Putera 2: Bam...!
Ummi: Ya...
Putera 2 : Upacicapu..?
Ummi: ???

2
Putera 2 : Bam...!
Ummi: Ya...
Putera 2: Cupapu...!
Ummi: ???

3
Putera 2: kakak tuwa...nyanyi! Bam...bam...
Ummi: Ya...
Putera 2: Kakak tuwa...nyanyi!
Ummi: (kena nyanyi lagu burung kakak tua sampai habes...)

4
Putera 2: kakak... bam...kakak...
Ummi: Ya...kakak...
Putera 2: Kakak canteekkk....
Ummi: ??!!!

Ermmm...alahai!


Selasa, 13 Disember 2011

Kalahkan Menteri...

Mohon maaf kepada yang sudi singgah ke blog tak seberapa ni...
Sangat bz kalahkan menteri layaknya...
Maklum sajalah semester dah nak berakhir, tahun 2011 pun dah hampir ke penghujung...
makin banyak perkara yang perlu disiapkan demi mengejar dateline.

Ramai juga yang singgah walau blog tidak diupdate.
Terima kasih banyak diucapkan.

Kalau mencari persoalan poligami...
nampaknya situasi dan masa tidak mengizinkan untuk
penulis blog berkisah tentang isu tersebut.
Nanti-nantilah bila semua dah selesai...
ada kelapangan sikit, kita akan kupas lagi isu tersebut.

Tapi nanti, jangan ada pula yang melenting.
Cuma nak berkongsi apa-apa yang boleh dikongsi sahaja.

Hal lain...
Sabtu baru lalu ni, kami buat kenduri di Little House.
Kenduri tahlil dan kenduri akad nikah.
Ada saudara jauh menumpang untuk akad nikah warisnya.

Maka berkubanglah di dapur lebih 24 jam.
Sudahlah sampai dari New Castle sehari sebelum kenduri...
Malamnya terus buat persediaan masakan.

Walaupun ada sedikit ralat sebab badan dah tak larat...
sampaikan nak buat tepung talam jadi kasui...
kek karot pun sedikit kasar teksturnya...
Tapi alhamdulillah, semua tetamu menjamu selera semahunya.
Siap bungkus bawa balik lagi...

Puteras jadi tak tentu arah sebab seronok+letih+
lapar (Bagi makan, taknak makan)+mengantuk+ nak main lagi...
Maka banyaklah aksi2 akrobatik yang terpaksa aku tengok dan handle.

Apapun, pengantin selamat diakadnikahkan...
kenduri pun alhamdulillah...memuaskan hati semua pihak yang hadir.

Dan tak semena-mena...sakit pinggang dan belakang
yang dah 2 minggu kuderitai (cheewah!) lega....
Berkat kenduri kesyukuran yang kami adakan agaknya...
Syukran ya ALLAH...

Khamis, 1 Disember 2011

Khamis tanpa tajuk...




Hidup ini hebat.

Allah swt menjadikan setiap sesuatu dengan beralasan dan bersebab.



30 tahun hidup memang satu masa yang panjang.

Pelbagai ragam dan rencah karenah telah dilalui.



Dulu masa kecil, tak pernah terfikir perjalanan hidup sebegini.

Tapi bila semakin dewasa...

banyak perkara tidak terduga yang terpaksa kita tempuh.



Ragam zaman remaja

mencabar tetapi tidak begitu dalam kesannya.

Berdepan dengan kawan2 yang taasub dengan sesuatu perkara.

Contohnya; lagu, individu, hobi, dsb...

Ada yang tinggal parut lama tapi sakitnya

sebentar cuma.



Tapi bila masuk alam dewasa...

Ragam manusia lagi banyak.

Ingatkan dah usai perihal diri sendiri,

tak perlu fikir hal orang lain...

rupanya tidak.


Baru-baru ini...

baru aku tahu ada speciality orang yang aku tak boleh

ambil-alih.

Walaupun aku boleh buat sebaik individu tersebut...

tapi ianya menyebabkan ramai yang enggan

hadir ke majlis aku.



Aku minta abang izinkan aku buat keputusan sendiri

selepas ini.

Aku mahu pembaharuan.

Aku mahu perbezaan.

Bukan ulang tayang atau perbandingan.



Tapi, macam biasa...

bila sakit mula terasa...

aku akan bangun dan kembali ke tempatku.

Enggan menambah parah di hati.

Lalu diri kubawa pergi...

Biarlah apa orang kata...

aku takkan berbicara.

Satu waktu, bila aku kembali...

aku takkan peduli apa-apa lagi.




Selasa, 29 November 2011

H ...Hilang!

Ayah: Adik, mana abang?
Ummi: Panggil abang masuk, pakai pampers.
Putera M: Ha? Ha? Tu...abam!
Ayah: Hariri..Hariri.. Meh pakai pampers.
(Bangun dan keluar)
Ayah: Mana Hariri ni?! Takdak!
Ummi: Ha? Abang mana, adik?!

Ayah cepat2 keluar rumah meninjau ke perigi depan rumah.
Kebetulan kedua-dua pintu dapur terbuka semasa
kami semua lepak dalam bilik selepas mandikan putera M dan putera H.

Terjerit-jerit kami memanggil putera H.
Dada Ummi sudah berombak kuat.
Jantung berdegup selaju-lajunya.
Tinjau ke belakang rumah, tiada.
Tinjau ke jalanraya pun tiada.
Takkanlah cepat benar larinya.
Tak pernah putera H keluar tanpa memberitahu kami.
Tak pernah juga dia keluar walau pintu terbuka,
terutama ketika ayahnya ada di rumah.

Ummi masuk semula ke rumah. Ayah pun masuk juga.
Kami saling tertanya ke mana hilangnya putera H.
Putera M terpinga-pinga melihat ummi yang mula cemas.
Ummi capai tudung di para kain. Ayah jenguk seimbas belakang pintu.
Pun tiada putera H di situ.
Airmata ummi dah mula bertakung di birai mata.

Sebelum masuk ke ruang dapur, sekilas ummi menjenguk ke belakang
pintu yang telah dijenguk oleh ayah sebentar tadi.

Ummi: Allah!! Hariri...kat sini melekatnya...

Entah apa dirajukkannya, putera H elok aje melekat di belakang
pintu ke dapur.
Matanya elok melihat ikut celah pintu itu.
Pasti aje dia melihat kami terkejar-kejar dan hampir panik memanggilnya.
Entah bagaimana ayahnya tidak nampak putera H di situ.
Barangkali disebabkan putera H berbogel dan warna kulitnya
hampir sama dengan warna daun pintu.

Hampir 10 minit juga kami mencarinya.
Sudahnya kami terlewat dengan janji pergi kenduri bersama atuknya.
Lewat lebih setengah jam hingga kami hanya berselisih di jalanan sahaja.
Alahai putera H...

Ahad, 20 November 2011

The parcel for my dotter...

sumber: en. google.com



Sibuk2 siapkan dokumentasi di pejabat,

sempat juga aku menyediakan dan mengepos bungkusan buat puteri.


Puteri minta rencah masakan segera.

Sempat juga aku beli satneka rencah adabi, brahims, nyonya, dan entah apa lagi...

kiub ikan bilis, kerepek...

Harap2 tak jadi serbuklah kerepek pisang tu nanti...

kalau jadi serbuk, aku dah suruh puteri makan dengan sudu je.

kekeke...


Kelmarin, ayahnya balik.

Bawa pula belacan, ikan bilis, dan pen.

Kata puteri, tempatnya itu tiada pen.

Jadinya, kenalah ayahnya beli sebundut pen untuknya.


Belacan, sudah ku bakar dan ikan bilis sudah ku pack kecil2.

Petang ini, semuanya sudah siap dibungkus untuk dipos.


Maka, puteri akan menerima 2 batch parcel berturut-turut...

emm...kasihan puteri...

mesti dia cemburukan kawan2 yang sudah pasti

tak berhenti menerima parcel dari tanahair.


Mudah-mudahan puteri gembira menerima

bungkusan ini nanti.


Aku buat seperti yang pernah bonda buat untukku dulu...

Demi seorang anak...

dan aku, si ibu yang semakin memahami erti pengorbanan seorang ibu,

rasa dan emosi seorang ibu.

Masyaallah!

Khamis, 17 November 2011

Melankolis

Tengahari tadi waktu berkejar ke suatu tempat
antara ofis dan tempat tumpuan umum...
aku berasa hiba tiba-tiba.

satu hari nanti aku akan tinggalkan tempat penuh kenangan
suka-duka ini.

Tiada lagi tempat di mana aku boleh berkejar mendapatkan perkhidmatan
perubatan dan kesihatan di dalam waktu kerja.
Boleh juga mencari kawan2 untuk preskripsi ubat2.

Usung beg macam nak pegi holiday untuk masuk wad.
Siap singgah ofis sebelum berjalan sendirian ke wad.
Sengih2 macam kerang busuk bila bos dan kawan2 ziarah
aku di wad.
Boleh masuk wad kelas 1 dan dapat bilik seorang sambil tengok tv
dan pangku baby dengan selesa...
aduhai...

Boleh juga, lari dari wad ke pejabat...
kalau mahu, boleh juga ke perpustakaan...
sempat sembang2 dengan kawan2 di jalanan...
Ermmm....

Jika ini yang terbaik untuk dunia dan akhirat hamba,
juga terbaik untuk rumahtangga dan keluarga hamba...
berilah kecukupan dalam setiap rezki-MU...
berilah kemudahan dan keberkatan walau di mana jua hamba berada..
Wahai Tuhan yang Maha Adil lagi Maha Mengetahui !

Isnin, 14 November 2011

Hai-hai...






Cuti dah habes...

Dah puas main dengan puteras di 'little house' kami.

Sampai tak mau tinggal dengan mak lang dah...


Pagi isnin yang sedikit muram ni...

ada pekerja cafe tanya aku...



"Kak ni, keje ke...belajar lagi?".

"Saya?"

"Ha'ah"

"Keje..."

"Owh, ingatkan belajar...".



Hiks!

Muda lagi rupanya aku ni...

Ahkak yang sorang tu jangan jeles tau...

kekeke.

Rabu, 2 November 2011

Macam-macam rencah...



Bulan Okt-Nov ni memang banyak hal.
Selain sibuk uruskan 'little house', kerja di pejabat pun menimbun.

Rasa letih sangat 325x.
Dan sekarang, waktu tulis blog ni, masih belum breakfast atau lunch.
Lapar dan dahaga dan letih dan bohsan...

Ada cerita yang buat aku bosan hari ni.
Tapi takpelah...
Malas nak layan...

Petang nanti abang balik...
nak ambil pintu yang kami tempah di sini.
Esok nak pasang dah...
Cukuplah kepulangan abang buat hati yang layu
kembali mekar.

Apapun, semoga ALLAH swt mempermudahkan
segala urusan kami...insyaallah.

Jom makan ABC special...
kat mana ek?

Ahad, 23 Oktober 2011

Lagi-lagi putera...





Malam tadi, waktu kami suami isteri tengok tv



sambil layan puteras main...



Abang : Dah besar anak kita kan...bila tengok H dah pandai kayuh basikal...



Aku: Emm..yelah kan? dulu kita berdua je... sekarang dah riuh rumah.






Kami saling tersenyum.



Alhamdulillah...bahagia dan tenang rasa hati.



Melayan karenah puteras memang mencabar.



Selain memenuhi keperluan emosiku sebagai seorang ibu...



selalu juga mereka mencabar kesabaranku.




Putera H sudah pandai malu dalam sesetengah aspek.




Dia tak boleh tengok ummi dan ayah duduk rapat2...




Nanti dia akan senyum sumbing malu2...





Putera M suka menyanyi dan menari.



Pantang dengar lagu rancak sikit, mulalah bergoyang badan ikut



rentak lagu.



Menyanyi di mana-mana pun boleh, dalam kereta,



sedang mandi, sedang main, kadang-kadang mengigau nyanyi



tengah tidur....

Tapi kalau sakit, dua-dua akan minta jampi.
Cukup dengan baca bismillah, hembus kuat-kuat, dan kata "Dah!".
Legalah sakitnya dan muka pun ceria semula.


Kedua-duanya sudah pandai berkomunikasi.

Abang guna BM+BI + jargon.




Adik guna vokalisasi + jargon + BM.





Abang, kalau baik...baik sangat.



Memang abang yang penyayang.





Adik nanges sebab ummi pegi mandi,



abang akan pujuk sambil gosok2 belakang adik yang sedang berguling.



Kalau makanan dalam mulut pun, sanggup luah semula



dan beri pada adik.


Tapi kalau tiba hangin kus-kus...



Mulalah buat perangai "Aku kan abang...!".



Rampas mainan.



Pukul adik.

Marah adik sampai adik menangis mendengu-dengu...




Adik pun begitu juga...

Tapi adik ni, aku perhatikan banyak beralah berbanding abang.

abang sedang tengok tv disuapkannya makan.

Dia tak payah makan pun takpe...

Kalau abang menanges nakkan mainan di tangannya,

dia akan rela hati bagi pada abang.

Mukanya pun selamba aje...tak kisah pegi cari mainan lain.


Tapi kalau bergaduh, macam budak besar.


Pijak2 kaki, sepak2, tampar2.


last sekali, abang gigit adik.


Adik menjerit nanges meraung-raung.


berbekas gigi, kadang2 siap tinggal parut.


Huhuhu...

Macamana nak tangani anak kuat gigit ni ye?





Kadang-kadang, aku nak puteras cepat besar


supaya aku tak perlu pening kepala layan karenah mereka.





Kadang-kadang aku rasa nak puteras lambat besar


supaya masa indah ni kekal lama...





Kadang-kadang aku bimbang, aku tak sempat lihat


puteras membesar...tak dapat lihat puteras berjaya




dalam hidup, tak dapat pegi bawa rombongan



meminang bakal menantu, tak dapat tengok puteras atas pelamin...




Aduhai...jauhnya aku berangan kan?


;P sob..sob..sob...

Khamis, 20 Oktober 2011

Metabolisme turun

Semenjak dua menjak ni,
kadar metabolisme semakin menurun.
Nak menulis di blog pun malas je rasanya.
Nak main dengan putera pun tak larat.
Nak jawab telefon pun mengantuk je rasanya....
huhuhu

Perlu buat sesuatu untuk kembalikan kecergasan ni.

Selasa, 11 Oktober 2011

Oktober datang lagi...

Masuk bulan oktober dah rupanya...
Cepat je masa berlalu...

Awal bulan baru ni, besday abang...
tak sempat buat persediaan apapun...
hadiah spesel pun tiada....
demam, batuk, lelah...
termasuk si kecil putera M
yang sehari 2-3 kali kena ambik neb di A&E.

Bulan ni, makin bz...
kalau tak bz pun, buat2 le bz sebab banyak aktiviti
melibatkan pelbagai perkara.

Kena siapkan macam2.
Audit pun macam2 jenis dah sejak 2-3 bulan ni.
Penat susun fail, siapkan dokumen.

Bulan ni, kalau boleh malas nak sentuh bab poligami.
Ramai yang sensitif, tak boleh nak terima hakikat...
biarpun yang menempuhnya bukan mereka sendiri.

Kes MNM, dengarnya dah selesai di mahkamah.
Macam biasa...wanita perlu jaga harga diri dan maruah.
So, kalau suami pujuk nak berbaik depan hakim pun...
tak usahlah berbaik dah.
Lepas dah sah pisah, ajarlah anak2 supaya bencikan ayah dan mak barunya.
Itu lebih elok berbanding berbuat baik dengan bekas suami
dan asuh anak2 jadi anak yang solehin.

Emo plak aku...hehehe
Mane tak emo, aku kena kejut beberapa minit lagi tengahmalam
untuk dengar cerita ni...
lepas dengar, pencerita tidur sedap2, aku pulak terkebil2
sampai jam 1 lebih.
Tu belum masuk kena bangun 2 kali lagi untuk buat susu puteras.
Huhuhuhu...

Apapun, aku harap hidup semakin baik.
Harap juga semua kerja dapat diselesaikan mengikut
deathline.
Satu lagi, aku sangat2 berharap dapat pergi kenduri
di rumah mak saudara di Taiping, depavali ni.
Teringin nak makan nasi kenduri...
nak jumpa saudara-mara...
tak nak sembang pun takpe, asalkan aku dapat lihat
wajah2 yang aku rindu...

Khamis, 29 September 2011

Bersyukurlah atas nikmat-NYA

Dah 3-4 isu dah aku tulis...
tetiba stat naik 3x ganda berbanding biasa.
Agaknya ramai yang nak tahu perihal poligami...
tapi tiada sumber.

Jika teliti isu2 sebelum ini,
nampak seperti prejudis kepada isteri pertama dan suami.
Kali ni aku nak bengkitkan isu isteri baru pula.

Isteri baru pun ada banyak jenis.
Jenis 1: jenis jurus bak kata orang new castle...
Jenis 2: jenis pentingkan diri sendiri (selalunya yang begini berlawanan dengan isteri 1)
Jenis 3: jenis nampak jurus, tapi pandai belit.
Jenis 4: jenis tak boleh buat isteri.

Jadi isteri baru...
baru masuk dalam masjid orang, kenalah pandai bawa diri.
Kalau boleh berbaik, berbaiklah...
kalau tak boleh, kena beralah...tapi pandai2lah...
bimbang suami dan isteri 1 ambil kesempatan pula.

Jenis 1, jurus tu bagus...tapi kenalah
hati2 supaya kebaikan tidak disalahguna.
Ramai suami lepas tangan bila dapat isteri baru yang jurus
dan bijak mengendali rumahtangga/hidup sendiri.
Sebab tu, wujudnya pepatah "buat baik berpada-pada...".

Jenis 2, ni jenis yang selalunya bertentang dengan isteri 1.
Isteri 1 jurus...isteri baru pulak yang buat hal.
Taknak beralah, taknak bermadulah...tapi siap nikah dah...cemane tu?
pendek kata, taknak itu...taknak ini...
Mengada-ngada kalahkan baby.

Jenis 3, yang ni suami kena bijak.
Kalau suami tak bijak...suami yang terbelit.
Dah terbelit, tak boleh lepas....
Isteri jenis ni, nampak baik, jurus...
tapi dalam diam ada agenda tersembunyi.
Bila suami nak balik rumah isteri 1, mulalah dia sakitlah...
pengsanlah...histerialah...

pendek kata segala macam alasan yang jarang orang buat main,
akan digunakan untuk buat suami tunduk kepadanya.
Sampai ada yang depan isteri 1, baik kemain...
bila suami nak buat giliran, sanggup keluarkan pisau nak potong urat nadi sendiri...
kononnya tak sedar...
Jenis ni, patut kena cepuk awal2.

Jenis 4, yang ni memang spesis takleh buat isteri...
Ada jenis yang jurus di depan...belakang buat ilmu hitam/khianat kepada madu dan suami.
Ada jenis yang memang suka mengikis...
Ada jenis yang simpan lelaki belakang suami...suami takde, dia buat onar.
Mungkin ada jenis2 lain lagi yang tak tersenarai...
Jadi, untuk suami yang nak tambah kuota...kena siasat dulu
kot-kot terpilih/ternikah jenis 4 ni.

Bab ilmu hitam ni, dah ada dengar...
layan suami dan madu baik2, tapi siap buat ilmu hitam kepada madu
supaya sakit. Mujurnya, terkena pada orang lain...malangnya orang yang terkena tu...
menderita sakit sekian lama akibat tersalah sasaran.

Ada pula yang masukkan air kencing dalam kolah mandi.
Maka mandi, berwuduklah suami dan madunya dengan air tersebut
tanpa pengetahuan.

Ada pula yang lebih baik hati...
siapkan makanan untuk suami dan madu yang balik kerja.
Tak makan sekali, dengan alasan dah makan.
Rupanya ada perencah rahsia...air ludah dalam masakan yang terhidang.

Hakikatnya, tak salah pun bernikah dengan suami orang...
bukan suami orang lagi dah...dah jadi suami sendiri.
Tapi pandai2lah bawa diri...
pandai2 ambil hati keluarga suami,
pandai2 ambil hati anak2 tiri.
Kalau madu taknak berbaik pun, tak salah buat baik kepadanya...
Kalau madu sudi berbaik, alhamdulillah besar rahmat ALLAH...
Bukan rugipun kalau buat baik.
Kalau sekarang tak nampak, esok-lusa pasti ada hikmah yang menanti.

Sakit menjadi isteri baru...
memang adakala terasa sangat2 sakit.
Tetapi ingatlah janji ALLAH swt yang telah tertulis buat kita.
Jika DIA yang menjanjikan kita dengan takdir ini, maka DIA jugalah
yang ada penawarnya.
Bersyukurlah dengan setiap nikmat yang kita dapat dengan pernikahan ini.
Jangan lokek untuk berterima kasih kepada suami, hatta untuk setitis mani.
Beri peluang kepada suami untuk berasa selesa dan tenang ketika pulang ke rumah.
Beri peluang suami berasa gembira dengan segala perbuatan kita.
Selebihnya, jadilah isteri seperti yang diajar dalam Al-Quran...

Jika terasa sangat sakit dan sedih...
kembali kepada-NYA.
Ingat kisah Siti Hajar dan Nabi Ismail yang ditinggalkan oleh
Nabi Ibrahim di tengah2 padang pasir yang kosong.
Carilah kekuatan dengan berbuat baik, bukan dengan berbuat jahat.
Balasan pasti ada bagi setiap perbuatan dan niat kita...
INsyaALLAH.

Wallahu'alam.

Soluble...

Aku demam selsema sejak malam kelmarin.
Semalam aku 'pengsan' di pejabat...
Tak boleh buka mata gara-gara makan ubat selsema
yang mengantuk.
Akibatnya, kelas postponed.

Petang semalam, aku singgah mydin.
Beli panadol soluble...
bila minum panadol soluble ni aku teringatkan
bonda...masa soluble ni baru keluar di pasaran...
dan aku tergelak sorang-sorang.

"Ubat ape yang kamu bagi kat mak ni?"

"Ubat selsemalah mak. Nape mak?"

"Rasa lubanglibu je perut mak ni"
(dialek perak- tak tentu hala/resah)

"Mak dah makan ke?"

"Dah..."

Sambil belek2 paket ubat..."mak makan macamane? kenapa ada sebelah lagi ni?"

"Beso sangat...mak makan sebelah je"

"???...mak makan macamane?"

"Mak telan le..."

"Mak telan dengan ayo?"

"Ye le..."

"mak buat cemane?"

"Mak kepak 4, lepas tu telanlah"

Dah tak boleh tahan...sambil gelak sakit perut...
"Mak!! kena rendam dalam ayo lah mak...baru boleh minum,
bukan macam panadol biasa tu...patutlah lubanglibu...
dia cair dalam perut mak...tu yang rasa gitu"

"Emm...mana aku tau kan..."

Aduhai bonda...rindu amat.

Selasa, 27 September 2011

Cash & Carry

Pagi ni sarapan dengan nasi kak wok je.
Kebetulan lalu depan kedainya tadi, sempatlah rembat sebungkus.
Ni tengah lenguh rahang kunyah ayam gorengnya...
Sebenarnya aku lebih suka ayam gulainya...
Tapi kakak tu tadi taruh jugak ayam goreng 3-4 ketul...
boleh jem rahang kalo macam ni hari2...huhuhu

2-3 hari ni perasan sibuk...
Tapi atas permintaan abang, aku rasa penting juga isu ini untuk
diketengahkan.

Pernah dengar istilah "cash & carry"?
Tentu pernah atau mungkin selalu...
Kalau pergi whole sale atau pasaraya...
ayat ini selalu digunapakai.

Tapi ini bukan tentang pasaraya atau seangkatan dengannya.
ini tentang "cash & carry" daripada ALLAH swt.

Ada kalangan isteri yang belum bernombor sangat2 trauma dengan poligami.
Tatkala mendengar suami orang berpoligami,
terasa diri sendiri pun tak selamat.
Kenapa rasa diri tak selamat?
Kalau dah buat yang terbaik untuk suami, tapi suami masih
nak tambah kuota...sudah tertulis di Luh Mahfuz janji kita ini.
Jangan kesal.

Isteri yang ada perasaan sebegini kadangkala sampai sanggup ...
1. hasut isteri yang dimadukan supaya melawan suami sendiri
2. sangka buruk dan fitnah suami yang berpoligami
3. pandang serong kepada keluarga yang berpoligami
4. hasut anak2 supaya berfikiran negatif tentang poligami
5. sangka buruk kepada ketentuan ALLAH swt.

sampai ada yang ...
1. tolong serang suami orang bagi pihak isteri pertamanya
2. buat fitnah, kononnya suami orang tu kaki perempuan
(emm...kalau dah kaki perempuan, eloklah kan? kurang bulu...hehehe)
3. ajar anak supaya bencikan lelaki yang berpoligami, termasuk hina
dan pulau anak2 dari keluarga poligami.
4. sentiasa berbangga diri sebab tak nikah dengan suami orang, hina
perempuan yang bernikah dengan suami orang.

Bagi kelompok 1 di atas ni...
Apa faedahnya menghasut dan tolong serang bagi pihak?
Seronok agaknya lihat rumahtangga orang kacau-bilau dan musnah.
Sepatutnya bagilah sokongan moral yang berbentuk positif.
Ajak pergi dengar ceramah agama ke..
ajak pergi kelas mengaji ke...
supaya si isteri yang sedang bersedih dan sukar untuk menerima hakikat ini
dapat tenangkan fikiran dan kembali kepada ketentuan-NYA.
Ini tidak, hasut supaya terus bergaduh...
hasut supaya rumahtangga terus bergelora...
hasut supaya pergi failkan perceraian.
Na'uzubillah.

Kelompok 2, sebenarnya lebih kepada rasa tidak selamat.
Bimbang suami sendiri bernikah lain...
Selalunya kelompok ini kerap menyindir suami berpoligami ni.
Selalu ingin tahu kisah rumahtangga poligami atas niat untuk
cari keburukan semata-mata.
Selalu berburuk sangka, hinggakan kalau suami poligami bawa
anak dara sendiri pun dikatakan bawa isteri ketiga atau girlfriend
bakal jadi nombor empat.
Padahal anak perempuan orang tu dah besar2 dan dah jadi anak dara...
Dek sebab terlampau trauma...sibuk berburuk sangka
dan menyebar cerita yang tak benar.

Kelompok 3, persepsi buruk ibu apabila anak bercerita
tentang kawan2nya yang merupakan anak2 poligami...
"Like mother, like daughter"...
apa jua tafsiran negatif si ibu, akan diterjemah semula oleh si anak
di hadapan anak2 poligami ini.

Segala persepsi negatif...
-ayah kaki perempuan
-keluarga porak-peranda
-mak minta cerai sebab ayah jahat
-mak ayah bercerai, anak lintang-pukang...
pendek kata banyak lagilah tafsiran buruk...

Paling malang...jika tafsiran ini hanya tafsiran semata-mata
sehingga mengganggu emosi si anak poligami...
sedangkan hakikat sebenarnya dia ialah anak paling bertuah sebab
ada 2 emak dan ayah yang bertanggungjawab serta penyayang
tanpa disedarinya akibat terhasut oleh kata-kata anak2 tidak poligami
yang telah di'brainwash' oleh ibu mereka sebelumnya.

Kelompok 4, tak cukup mengata isteri, suami dan anak2 poligami...
mengucap syukur pula sebab diri sendiri tak nikah dengan suami orang.
Kononnya, dulu pernah digoda suami orang tetapi tak layan...
akhirnya nikah dengan orang bujang yang sempurna.

Aduhai...tidak bimbangkah dengan "cash & carry" daripada ALLAH swt?
Kalau ALLAH berkehendakkan sesuatu, tiada apa yang dapat menghalangnya.
Takdir kita sudah tertulis tidak bernikah dengan suami orang...
tetapi takdir anak2 gadis kita, sudah pastikah?
Lagi pula, poligami bukanlah sesuatu yang salah, teruk, mahupun menakutkan...
jauh sekali daripada sangkaan sesetengah pihak.

Perkara yang membuatkan poligami jadi rosak ialah
manusia sendiri...
isteri yang busuk hati dan enggan beralah...
isteri yang berniat menyusahkan suami
isteri yang berdendam kesumat
isteri yang derhaka pada suami dan pada ALLAH swt....

asyik salahkan isteri pertama aje ye?
bukan begitu, tetapi hakikatnya memang isteri pertama sukar
untuk dibawa berunding dan menerima hakikat dengan redha.
Sedangkan madunya bukanlah sejahat yang disangkanya.

Tapi, suami yang berkecimpung dalam arena poligami
juga banyak pincangnya.
Suami yang tidak dapat berlaku adil sebab terlalu bimbangkan
sebelah pihak...
suami yang tidak mampu berpoligami tetapi ingin juga berpoligami...
suami yang tidak mendalami ilmu Islam dengan mendalam
sebelum dan sesudah poligami...

Ilmu ini paling penting...tak perlu menuntut ilmu kuat batin atau
ilmu ghaib sebab nak hilangkan diri daripada isteri2...
Tapi tuntutlah ilmu Islam yang sebenar. Dalami al-Quran dan hadith...
dengar tok guru mengajar...solat jemaah...
Barulah berkat rumahtangga, terutama yang berpoligami.

Bagi aku sendiri, isu "cash & carry" daripada ALLAH swt yang paling aku takuti.
Aku sendiri pernah merasa penangan "cash & carry" ALLAH.

Justeru, sebagai ibu dan isteri...walau di mana kedudukan kita...
usahlah menghina dan berburuk sangka kepada orang lain...
Janganlah mengajar anak2 supaya pesimis seperti kita.
ALLAH Maha Mengetahui setiap apa -apa yang telah ditakdirkan-NYA.

Kasihan dengan anak poligami yang dihina sehingga cedera emosi.
Kasihan dengan isteri baru yang berjuang untuk mengekalkan rumahtangganya
dunia akhirat.
Kasihan dengan isteri pertama yang jadi derhaka dek hasutan orang.
Kasihan dengan suami yang ingin mencari redha ALLAH melalui pernikahan.

Renung-renungkanlah...
Wallahu'alam.

Khamis, 22 September 2011

Suami: Adakah dikau memahami?

Kalau 2 N3 sebelum ini cerita tentang isteri.
N3 hari ini akan cerita tentang suami.

Lelaki yang berpoligami amat berat tanggungjawabnya.
Jika isteri2 tidak bekerjasama memahami dan bertolak-ansur,
beban suami akan bertambah berat.
Isteri yang enggan beralah, dan masih bergantung penuh kepada suami
hanya akan menyusahkan suami dalam berlaku adil.
Lebih2 lagi bagi isteri yang sengaja menyusahkan suami
atas niat membalas dendam...

Tetapi, pada masa sama...
adakah suami ini memahami antara keperluan (tanggungjawab) dan kehendak?
Macam kita belajar ekonomilah layaknya...
keperluan itu sesuatu yang MESTI...
tetapi kehendak itu sesuatu yang tidak penting, jika ada; alhamdulillah...
jika tiada, tak mengapa.

BAB NAFKAH
Yang ini keperluan yang wajib ada.
Tak kira isteri gaji besar atau gaji kecil;
suami kena beri nafkah zahir.

Tak kira isteri tua atau isteri muda;
suami kena bagi nafkah batin.
Kalau tidak, tu yang asyik meroyan tak tentu pasal.

BAB ANAK
Ini juga keperluan.
Lebih2 lagi anak2 yang masih kecil, sebab waktu inilah
waktu kritikal anak2 memperoleh/acquired semua perkara.
Jika tidak dijaga sebaiknya, jangan salahkan ibu yang mengandung
dan mengasuh.
Sebab anak2 ini tahu/belajar/cerna sendiri semua perkara yang dilihatnya.

Kalau anak2 dah besar masih kena pampered macam baby...
memang payahlah...
Tanggungjawab ibulah pula memberi input sesuai, supaya
anak2 ini tahu beralah dan tahu tanggungjawab ayahnya lebih
besar untuk adik2 yang masih kecil.

Tapi kalau ibu tak nak beralah, anak pun sama macam ibu,
ibu pun tak nak didik anak supaya memahami tanggungjawab besar sang ayah...
ayah pula ikut aje rentak anak-beranak ni...
Allah sahajalah yang Maha Pengampun.

BAB GILIRAN

Ada suami yang jenis pertama ni...
Isnin, selasa, rabu, khamis, jumaat - isteri 1
Sabtu -isteri 2 dan anak2
Ahad - isteri 1 dan anak2

Jenis kedua...
Isnin,selasa,rabu,khamis,jumaat - isteri 1 & isteri 2 & anak2
Sabtu, ahad - family day (sebab dua2 isteri hubungan baik)

Jenis ketiga...
7 hari seminggu - isteri baru
ATAU
7 hari seminggu -isteri 1
(sebab isteri tak tahu dah nikah baru)

Jenis keempat...
12 jam seminggu/ terutama hari ahad - isteri baru
(sebab isteri 1 tak bagi keluar rumah)

Jenis kelima
Berselang hari untuk setiap rumah.
Hari minggu juga berselang untuk setiap rumah.

Yang ni tengok nasiblah.
Ada yang nasib baik dapat jenis kedua atau jenis kelima.
Tapi kalau dapat jenis pertama dan keempat, memang malang.
Malang bagi isteri baru yang teraniaya...
Malang bagi anak2 yang masih kecil yang dilahirkan oleh isteri baru.

Lebih malang lagi, bagi jenis pertama...sudahlah PJJ,
bila balik dalam pantang atau bercuti lama di tempat suami...
suami berkeras nak buat sistem giliran...
Kononnya nak adil...padahal sebelum ni hari2 dah duduk dengan isteri 1.
Bak kata Nabil...Lu pikerlah sendiri!

Jenis ketiga, aku tak nak komen.
Pandai-pandailah jawab depan ALLAH kelak.

BAB RAYA
Bab ni memang sensitif.
Biarlah beraya berapa puluh kalipun sepanjang hidup...
kita tetap nak beraya dengan orang yang kita sayang.

Tapi kalau setiap tahun isteri pertama nak suami beraya dengan dia aje...
isteri baru terpaksa tunggu dah hujung2 raya baru dapat beraya dengan suami...
memang sedih.

Ada isteri baru yang sanggup tunggu suami untuk beraya bersama...
Raya pertama kalau suami tak balik lagi...tak pakai baju raya...
anak2 pun tidak dipakaikan baju raya sehingga ayahnya balik.
Kuih raya dan lauk-pauk raya je kena makan...sebab raya pertama haram berpuasa.
Kalau boleh puasa, mungkin isteri baru ni akan puasa juga sampai suami balik.

Tapi, ada juga suami yang jadi ralat.
Bilamana terpaksa beraya terlebih hari dengan isteri baru dan anak2...
walaupun baru kali pertama berlaku begitu...(raya tahun2 sebelumnya, banyak dengan
isteri 1 dan anak2); komplen direct dengan isteri baru..."tahun ni abang beraya banyak
hari dengan awak...".

Adakah sang suami ini pernah menyelami rasa hati isteri baru dan anak2
yang saban tahun beraya sekejap sahaja dengan suami dan ayah mereka?
Saban tahun beraya lambat berbanding orang lain. Saban tahun juga beraya merempat
di rumah saudara-mara sebab menunggu suami balik.

Sudahlah sepanjang raya terpaksa melihat muncung panjang sang suami yang
terang, jelas, nyata; tubuh badan aje ada depan mata tapi hati nun jauh dengan
isteri 1 dan anak2. Habis cuti raya terpaksa pula berjauhan sebab PJJ.
ALLAH sahajalah Yang Maha Mengetahui rasa hati seorang isteri sebegini.

BAB BAWA KE MAJLIS
Suami boleh bawa siapa yang dia suka...
Kalau hubungan isteri2 tak baik, tak perlulah bagitau sesiapa nak ke mana2.

Tapi ada pula suami yang sanggup telefon isteri, tanya nak bawa siapa ke majlis sekian2.
Tapi mulut masyarakat memang tak boleh tutup.
Ada segelintir masyarakat yang siap berpesan kepada sang suami supaya
bawa anak isteri 1. Maknanya suruh bawa isteri 1 lah tu.

Tak payahlah bagitau isteri baru... terang2 kita boleh nilai persepsi masyarakat
ini kepada isteri baru.
Kalau isteri baru pula, takkanlah nak jawab "bawalah saya, sebab saya muda lagi..."
atau "...sebab saya duduk dekat dengan tempat majlis diadakan" atau
"...sebab giliran saya malam ni".

Isteri baru pun ada harga dan maruah diri yang perlu dijaga.
Kalau sudah masyarakat beri label sebegitu (walaupun secara tak langsung),
buat apa nak terhegeh-hegeh tunjuk muka.

Eh! macam membebel pula N3 aku hari ni...
hehehe...

Apapun, point aku cuma satu...
Kalau poligami, pandai-pandailah menjaga hati semua pihak.
Jangan pentingkan diri sendiri...atau pentingkan sebelah pihak.
Kalau satu hari ALLAH balas semula...tentu lebih sakit rasanya.
Tak rugipun kalau memahami dan membantu sesama sendiri.

Wallahu'alam.

Rabu, 21 September 2011

Isteri: Apa yang kau cari II

Banyak yang perlu dikupas bila bercakap tentang isu ini.
Bukan semata-mata melihat salah siapa jika berlaku poligami.

Inilah intipati sebenar yang aku nak beritahu rentetan N3 kelmarin.
Tapi macam aku tulis kelmarin, dunia hari ini stereotype.
Tuding jari pada suami dan isteri baru sang suami.

Tengok dalam filem, drama Malaysia...
lagi skeptikal.
Prejudis.
Isteri pertama dizalimi, teraniaya,dikhianati...
isteri baru sang suami...perempuan kurang adab, tamak, niat buruk,
semuanya negatif berlawanan dengan isteri pertama.
Suami pun terpengaruh oleh isteri baru yang negatif ini menyebabkan
berubah jadi zalim juga.

Tetapi hakikat sebenarnya jauh berbeza...
Cuba buka mata dan pasang telinga.
Bukan jadi busy body, tetapi jadi pemerhati yang teliti...

Yang selalu dan kerap teraniaya zaman sekarang ni ialah isteri baru
sang suami.
Sebab apa?
Sebab suami terperangkap dengan helah isteri pertama
yang...
1. rasa dirinya tertipu
2. rasa dirinya tidak selamat
3. rasa dirinya yang teraniaya
4. rasa tamak
5. dengar hasutan orang luar

Maka, suami pun terpaksa ikut segala kehendak dan rentak isteri pertama.
Isteri pertama gembira, sebab rasa segala helahnya menjadi dan berjaya.
Pada masa sama, berusaha pula menganiaya isteri baru sang suami agar isteri baru berasa
dizalimi dan kesal bernikah dengan suami...kemudiannya ambil
jalan pintas mohon berpisah dengan suami.

Pernah dengar kisah sebenar isteri baru sang suami yang teraniaya?
Tentu susah nak dengar.
Masyarakat kita sangat prejudis dengan orang ketiga dalam perkahwinan.
Walaupun pernikahan itu sah di sisi agama, bukan berbuat zina atau maksiat..
pandangan tetap akan serong.
sebab itu aku kata, jika suami simpan perempuan masyarakat lebih
senang hati berbanding suami bernikah baru secara halal.
Yang sudah tentunya akan menimbulkan kekecohan dan semacam satu bencana
pula layaknya.

Sebab itu, apabila dapat berita MNM bernikah baru...
aku kasihan dengan isteri barunya.
Tetapi apabila dapat pula berita MNM sudah berpisah dengan isteri pertama...
aku bersyukur...bukan sebab gembira mereka berpisah.
Tetapi, bersyukur sebab risiko isteri baru teraniaya berkurang.
Tambahan pula wanita pilihan MNM ini muallaf...
Banyak cabarannya nanti...
sekurang-kurangnya tanpa isteri pertama...cabaran yang perlu
ditempuhinya akan ringan sedikit.

Itu baru bab siapa teraniaya dalam poligami...
nanti kalau ada masa aku akan tulis pula tentang ibu tiri vs bapa tiri
zaman kini...
Khusus untuk para isteri yang berasa sahamnya masih tinggi
dan perasan laku.

Wallahu'alam.

Selasa, 20 September 2011

Isteri: Apa yang kau cari?

Terkedu sebentar mendengar berita sahabat baik keluarga kami
sebentar tadi...berita yang abang khabarkan.
"MNM dah bercerai dengan isterinya kelmarin", kata abang.
Baru 5 tahun bernikah dan dapat sepasang permata hati.
MNM baru sahaja bernikah kali kedua beberapa bulan lalu.

Kalau ikut cerita ini, sudah tentu orang akan kata; "patutlah
ceraikan isteri...dah ada orang baru rupanya".
Tapi, kalau aku kata MNM tak bersalah pun; orang akan
kata "dah sahabat dia...tentulah dia backing...".

Tapi soalan aku pada abang lain pula...
"Mengapa sampai bercerai?".
Dan inilah isu yang aku ingin kongsikan bersama kawan2 sekalian.

Dalam kes MNM, sebelum nikah dulu lagi dia sudah tanya
isterinya (bakal isteri ketika itu) sanggupkah dimadu?
Sebab dia memang merancang untuk berpoligami.
Bakal isterinya setuju. Siap dengan ikrar janji.
Beberapa jam sebelum bernikahpun soalan yang sama
ditanya lagi. Tetap setuju dangan ikrar janji.

Tapi berlainan apabila sang suami memberitahu akan bernikah
dalam masa terdekat...si isteri mengamuk, menyerang rata.

Aku kata, isu ini stereotype.

Apabila marah, isteri ini mengungkit segala hal...
-suami tak bagi nafkah yang cukup
-suami kaki perempuan
-suami perangai hodoh
-suami tak sedar diri diuntung
-suami miskin
-dan sejuta satu macam cercaan lagi...

tak cukup serang suami..
-mak pak suami jahat
-mak pak suami tak reti asuh anak
-mak pak suami keturunan tak elok..sebab tu anaknya kaki perempuan
-pendek kata, sejuta satu macam cercaan pula kepada keluarga suami, keturunan suami,
termasuk juga orang2 yang dah tiada lagi di dunia ni.

belum masuk bab serang isteri baru suami.
-perempuan jalang
-anak zina sebab tu ambil suami orang
-perempuan murah
-perempuan tak laku
-mak pak penzina, sebab tu anak nikah dengan suami orang.
-segala jenis perempuan yang hinalah...pendeknya..

Nak pendekkan kata lagi...
Isteri pertamalah yang terbaik dan sempurna.

Stereotype...inilah juga yang MNM kena dengar daripada bekas isterinya.

Maha suci ALLAH yang menjadikan segala sesuatu.
Ingatlah setiap apa yang berlaku, ALLAH sudah janjikan dengan
sesuatu sebab.
Hatta, jika nyawa seseorang manusia akan diambil pun ALLAH jadikan asbabnya.

Sebagai wanita dan isteri...(untuk peringatan diri penulis sendiri)
Janganlah terlalu cepat menuding jari kepada orang lain.
Muhasabahlah diri sendiri.

Barangkali ada silap diri yang sudah kerapkali suami tegur,
tapi kita enggan berubah menyebabkan suami berasa sedih.

Mungkin ada kehendak suami yang tidak terpenuh,
walau suami merayu, akhirnya suami mendapatnya daripada
wanita lain.

Ada ketika lain, kita berasa marah dengan keluarga suami...
lalu, dengan cara apakah marah itu disalurkan?
Adakah dengan amarah yang membara di depan mertua?
Adakah dengan ketidakpedulian jika mertua/keluarga suami datang?
Adakah cercaan kepada mertua dan keluarganya?
Pada masa sama, adakah kita sedar apakah perasaan suami jika
kita berlaku buruk kepada ibu dan bapanya?

Apabila suami bertemu wanita lain yang mungkin dapat mengisi lompang
dalam rumahtangga sedia adanya, apabila suami berbuat ibadah melalui
sunnah...isteri mula mengamuk.
Mengapa wahai kaum sejenisku?
Adakah berzina itu lebih baik daripada bernikah?
Adakah yang halal itu lebih mulia daripada yang haram?

Ramai para isteri lebih suka suami ada girlfriend, berzina, buat maksiat
di luar berbanding bernikah dan berhubungan halal.
Enggan berkongsi kasih, pada masa sama enggan juga menjalankan
tanggungjawab sebagai seorang isteri, dan lebih teruk lagi menghalang suami menjalankan tanggungjawab dan berlaku adil.

Bernikah dengan seorang lelaki bermakna, berkahwin dengan seluruh kerabatnya.
Syurga seorang isteri ialah pada suami (kecuali perkara yang melanggar batasan Islam).
Bermakna isteri wajib taat kepada suami selagi suaminya orang yang beriman.

Kalau suami ingin berkahwin lebih, tidak menjadi salah. Sudah termaktub haknya sebagai lelaki.
Tetapi ramai juga isteri yang ingin balas dendam, jika suami boleh cari orang lain...
aku pun apa kurangnya...masih cantik untuk dapat bakal suami baru, katanya.

ALLAH...
Tidakkah derhaka namanya jika begitu?
Berhubungan dengan lelaki lain atas niat balas dendam kepada suami.
Tidak terfikirkah yang niat itu sendiri sudah salah. Jika bercerai dan dapat kahwin
dengan suami baru, bolehkah berbahagia dengan bersandarkan niat balas dendam tadi?
Apakah nasib anak2 kelak?
Syukurlah kalau dapat nikah semula dengan lelaki bujang...
Tetapi...Kalau kahwin dengan lelaki bujang, tidak bimbangkah anak2 perempuan
kita diganggunya (banyak kes tidak dilaporkan).

Kalau nikah semula dengan suami orang...
Alahai, bukankah sama sahaja keadaannya dengan wanita yang anda kata
merampas suami anda sebelum ini?

Tapi kalau kekal dengan suami yang berpoligami tadi...
Mengamuk sana-sini...
menyerang keluarga suami...
mencanang kebaikan diri sendiri...
Sebenarnya hanya membuka pekung sendiri.
Bila jatuh talak akibat suami hilang sabar dengan perilaku
tidak beradab anda...barulah tersedar. Tapi keluar airmata darah pun
keadaan tidak akan kembali seperti sediakala.

Lalu...apakah yang dicari seorang isteri sebenarnya?
Mencari redha ALLAH melalui redha seorang suami...
atau mencari bahagia dunia semata-mata tanpa memikirkan
impaknya di akhirat kelak.

Aku bukanlah pengkaji Islam hingga boleh mengupas hadith atau sirah.
Aku juga bukanlah manusia yang sempurna...
Tetapi aku wanita dan isteri yang selalu juga berbuat silap
terhadap suamiku.
Segala yang pernah aku tempuh...kebetulan dengan kisah MNM
yang mencuit ketenanganku hari ini; aku terfikir...
apakah yang seorang isteri cari setelah memasuki dunia
perkahwinan.

Bahagia dunia semata-matakah?
atau bahagia dunia akhirat beserta redha ALLAH dan suami?
Wallahu'alam.

Isnin, 19 September 2011

Little house on the prairie

Foto: ehsan google.com



Selepas 2 minggu tak jenguk dan lihat progress villa, aku terkesima sekejap
dalam hujan nan lebat di petang jumaat lalu.

Betul2 macam Little house on the prairie yang aku selalu tonton semasa aku
kecil2 dulu.
Seolah-olah khayalan menjadi kenyataan pula.

Laju aje terkeluar ayat;"Bang! macam little house on the prairie la bang...".


Betul. Macam itulah rupa villa kami. Sebijik macam foto di atas.
Cuma nanti, akan berwarna lain.

Kami suami isteri pun berlari-lari dalam hujan nan lebat masuk ke villa.
Perlahan-lahan meraih lengan abang, memeluk lengannya erat2...
kuucapkan; "Terima kasih, abang...".

Peluk lengan aje yang boleh...sebab pintu, tingkap tak pasang lagi...
Karang heboh sekampung pulak, kata kami bermanja-manja tak ingat orang.
Maklum aje,kampung...
Kalau kita tak nampak orang, tak bermakna orang tak nampak kita, kan?
hehehe.


Insyaallah, jika tiada aral...tak lama lagi siaplah villa kami ni.
Cuma, semuanya over budget. Barang binaan mahal sangat sekarang ni.
Harga yang sama 18 tahun lalu, boleh dapat bungalow mewah.
Sekarang, cuma boleh dapat villa cenonet...yang aku sorang je
panggil villa...orang lain mungkin panggil pondok je kot.
Huhuhu...

Apapun, inilah "My little villa on the hill".

Ahad, 18 September 2011

Lagi...

Alhamdulillah, kami selamat menjalankan aktiviti praperpindahan
semalam dan kelmarin.
Bukan pindah negeri, tapi rumah kami di Grik terpaksa diserah balik
dan kami terpaksa pindah ke rumah lain yang berhampiran.

Puas juga kami minta tangguhkan barang sebulan lagi...
sementelah villa comel kami pun sudah 90% siap.
Tapi nampaknya tiada kompromi dan juga tanpa notis awal.
Maka, berangkutlah kami...
dan dalam masa sebulan lagi...aktiviti yang sama akan kami
lakukan sekali lagi.
Bak kata abang,"Kita ni baru praperpindahan...".
Emmm...apa-apa ajelah bang.

Yang pasti, urat betis dan urat keting memang sangat sakit.
Dan paling tak tahan, bila abang suruh berdiri belakang hilux
sambil pegang peti sejuk...kemudian naik bukit hampir 36'
untuk sampai depan pintu rumah.
NGERI!!

Lepas siap pindah, bergegas tengok villa comel pula.
Pi pangkah tempat nak letak suis dan plug.
Terus pergi ke rumah mak lang puteras...
mandi, solat, makan, siap2 kemas baju
n balik new castle.
Letih dan mengantuk usah cerita.
Tapi inilah rutin kami setiap minggu.
ada aje perkara penting perlu diuruskan.

Kesian puteras yang kena swasta 2 hari kepada mak langnya.
Kesian juga sebab tak puas bermanja dengan ayah.
Kita doa sama-sama ye, sayang ummi...

Selasa, 13 September 2011

ALLAH MAHA BESAR

Foto: ehsan google


ALLAH Maha Besar yang menjadikan dan menentukan setiap sesuatu....


Permohonan pertukaran ke Penang telahpun dipersetujui oleh Penang...
Tapi macam dulu-dulu jugak...
Pihak New Castle masih taknak lepaskan aku...
Katanya, kalau ada pengganti, ok...
Pengganti pulak, mestilah yang jurus...
Kalau tak; akan dipertimbangkan.

Ooo...maknanye aku ni juruslah ye?


Dah bertahun-tahun berlalu...
Bilalah agaknya waktu itu akan tiba?
macam sorang ahkak aku tu...
sekarang berbahagia je dengan SRK-nya...
huhuhu

Sedihkan?
Mungkinkah kena buat usaha yang paling drastik?
Doa sudah pasti...

Sesungguhnya Ya ALLAH,
penghijrahan ini untuk mencari redha-MU...
kerana redha-MU terletak pada redha seorang suami.
Maka, berilah petunjuk dan jalan...
Ampuni dan rahmatilah kami Ya ALLAH.

Rabu, 7 September 2011

Kalaulah...

Kalaulah ada tempat yang diciptakan ALLAH swt sebagaimana yang dikehendaki
oleh hati kita...

lalalalalalalalalalala.......

Khamis, 25 Ogos 2011

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI 1432

Salam Aidilfitri semua.
Tatkala ini aku sedang memandu pulang ke kg
untuk membuat persiapan menyambut aidilfitri.

Mohon ampun segala kesalahan,
kata-kata tulisan mahupun bicara...

Semoga kita semua berkesempatan bertemu
Ramadhan 1433 kelak.

Selasa, 23 Ogos 2011

Pusing-pusing, Ipoh mali...

Jumaat lepas, abang minta tolong aku bawakan puterinya
buat medical check up di Ipoh.
Dah lama tak pergi Ipoh, ingat-ingat lupa jalannya.
Tapi mujur juga untuk ke Hospital Pantai Putri,
straight je dari susur keluar highway hala ke tambun.

Macam dulu-dulu juga, Pantai putri memang sesak dengan manusia.
Kami parking jauh.
Alhamdulillah, perkhidmatan cepat dan selesa kecuali x-ray kena beratur panjang.
Harga pun reasonable.
Sampai jam 10pg, jam 12 tgh dah selesai.

Keluar dari Pantai putri, kakak minta bawakan ke Celcom.
Katanya di area Greentown Mall.
Aku pulak dah lupa jalan ke greentown.
Puas jugak fikir dan rewind kembali ingatan...
Akhirnya aku ingat juga jalannya.
Kena masuk ikut jalan Stadium...
sebelum itu, kena patah balik, lalu sebelah JJ dan pintas ke stadium.
Dari situ, terus je ke greentown.

Tapi Celcom bukan dalam greentown...
kena pulak cari jalan ke belakang greentown.
Pusing punya pusing...
"Akak, apasal ummi rasa macam masuk ke dunia lain je ni?".
"Ha'ah la...akak rasa celcom tu dok kat bucu bangunan tu je...".
"Nape takde?".
Kami sama-sama blur...
2 kali pusing, baru terperasan yang kami termasuk kawasan kedai
betul2 belakang Greentown Mall.

Keluar semula, pusing balik ke jalan besar.
Barulah nampak lambang Celcom.
Masa ni, puteri tanya, "Kalau kena bayar banyak nanti, ada duit tak?".
Malu2, perlahan je suaranya.
Hmmm...beratkan mulut dia nak panggil ummi?
Terus je aku jawab,"no worries, ok? Insyaalllah ada".
Lepas selesai dia terminated akaun Celcom, kami pergi ke Greentown Mall.
Dia minta izin nak jumpa kawan2 di KTT dulu.
Nak guna internet katanya...
Aku ok kan aje...

Oleh sebab solat jumaat, kawan2-nya lewat tiba.
Kami pusing2 tengok baju raya.
Sampai satu gerai...aku suakan baju sutera padanya.
Aku suruh dia cuba.
"Ummi belanja, ok?". Dia senyum malu2.
Baju tersarung cantik...Nampak dia berkenan.
Aku suruh dia bawa baju itu ke India.
Pakai waktu ada function...dinner ke...jamuan raya ke...
Wajahnya berbunga ceria.
Tapi masih ada malu dan serba salah.
Mungkin sebab melihat tanda harga baju tersebut.

Selesai membeli, dan dia berjumpa kawan2-nya.
Kami pulang. Banyak kisah yang dikongsi.
Banyak juga kami ketawa sepanjang perjalanan
dek sebab tersesat.
Katanya,"Kalau abang, dah tentu marah2...akak kalo sesat ni, akak
teruskan je...".
Jadinya setiap kali, aku bagitau tersilap jalan atau tak confident nak
ambil jalan mana, dia akan suruh, "teruskan je...".

Wajahnya tambah ceria apabila kutunjukkan itinerary Air Asia kepadanya.
"Akak ok ke?".
"Akak ok je...". Senyumnya meleret tapi cuba disembunyi apabila kukerling ke
wajahnya.

Alhamdulillah, inilah anugerah paling berharga kurniaan ILAHI.
Selalu kita tidak nampak hikmah apabila berlaku sesuatu yang menyongsang
arus. Masyarakat hanya nampak yang buruk sahaja...
Tapi, walau pernah berasa pahit...setitis penawar daripada sang puteri...
benar2 membahagiakan ummi....
Terima kasih kakak sebab menerima ummi seadanya...

Syukran ya ALLAH...

Isnin, 22 Ogos 2011

Potong

Hari ini selesai memotong.
hehehe...
memotong apa?

Memotong rambut putera-putera yang lincah dan
sedang tersangat nakal ni.

Nak potong rambut, kena waktu nak mandi.
Biar depa main2 air dulu...
Putera H tak banyak karenah bab potong rambut ni...
Rambutnya pun senang nak potong.
Kalau sengetpun orang tak perasan
sebab rambutnya kelinting bergulung...

Tapi putera M susah sikit.
Rambutnya lurus kejung.
Kalau senget sikit je dah boleh nampak.
Dah tu, kepala tak duk diam plak tu.
2-3 minggu sudah try nak potong rambut dia waktu mandi.
Dia marah2 bila ummi nak pegang rambut dia.
Ni pun, pagi tadi...bila rambut dia jatuh atas tangan dia..
dia mengadu "Tatit...tatit...". Entah apa yang sakitpun entah le...
Yang pastinya, dia tak selesa kepala dan rambutnya dipegang..

Selesai satu bab nak raya...heheheh

Rabu, 10 Ogos 2011

RAMADHAN - 9

Maha suci ALLAH yang mengurniakan segala sesuatu ke atas hamba-hamba-NYA.

Berbuka petang ramadhan ke-9,
cuba makan agak banyak untuk kembalikan tenaga.
Tapi gagal...
Lepas berbuka terus menggeletar satu badan.
Terpaksa bawa putera main dalam bilik sambil baring2
untuk pulihkan tenaga.
Terlena juga selepas jam 9 malam.
Jam 11, waktu menjawab panggilan abang,
ketar masih bersisa.
Abang suruh tidur je...biar tenaga cepat kembali.

Entah apalah ujian seterusnya ini.
kena buat ujian kesihatan lagikah?
Moga-moga, petang ini tidak seteruk kelmarin...

Selasa, 9 Ogos 2011

Mood raya...

Mood raya dah datang...
Tapi pose tak cukup... cemane???
Baju raya dah siap semua...
termasuk baju tidur raya...
dan cadar raya...
kuih raya 1 jenis je...
Kalo sempat nak goreng kulit popia je...
buat kudap depan tv...
tengok movie raya.
Owh! baru teringat...
tudung raya takde lagi...
sehari dua lagi le baru gi cari...

Khamis, 4 Ogos 2011

Putera H lagi...

Semenjak 2-3 minggu ni putera H selalu je buat perangai...
Kekadang lepas mandi tak nak pakai seluar.
Kalau dipakaikan juga, nanti dia akan buka sendiri.

Mula-mula aku memang marah juga dengan perangainya.
Lepas itu, aku start fikir...apa masalah anak aku ni...
Rupa-rupanya dia tak nak pakai seluar pendek...
seluar 3 suku, termasuk juga seluar panjang yang tak ade jerut kaki.
Huhuhuhu...

Jadinya di rumah kami sekarang ni, sudah ada pegawai baru...
Pegawai QC...
Setiap kali nak pakai seluar atau baju...
kena tunjuk dulu pada putera H...
Kalau geleng, tak payah pujuklah...
Kalau diam atau ada bunyi "Ahha!", tambah dengan muka tiba2 jadi
ceria...barulah boleh disarungkan ke badan En Putera H sorang ni.

Perangai sapalah diikutnya ni...?
Banyak songeh betullah. Huhuhuhu...

Rabu, 3 Ogos 2011

Demam lagi...

Start malam tadi, aku demam lagi...
Tahun ni saja dah 4 kali aku demam dalam tempoh 7 bulan.
Kira ok la tu...bukan sebulan sekali.

Selsema sebenarnya...
Tekak sakit amat.
2 minggu lepas kena tonsilitis.
Antibiotik tak sempat habis pun lagi...
Tapi tonsil dah surut bengkaknya.
Rasanya aku tak tahan minum air ais...
Selalunya bila kena tonsilitis mesti alah dengan ais.
Kelmarin terlupa pula yang tonsil aku ni masih dalam fasa nak sembuh...

Paling aku tak suka kalau kena bengkak tonsil ni...
dapat ubat kumur...Difflam nama dia...
Aku selalu aje terlupa...
akibatnya dah seminggu aku hilang deria rasa.
Kekadang dapatlah rasa masin, masam...
selebihnya payau je lidah aku ni...

Ni dah selsema semula...
nak kena minum air bebanyak le jawabnya...
huhuhu...

Isnin, 1 Ogos 2011

Ramadhan...selamat datang!

Bonda
Ramadhan datang lagi...
Alhamdulillah kami semua sihat untuk menyempurnakan
ibadah puasa pada tahun ini, insyaallah.

Ramadhan tahun ini, sudah 5 ramadhan bonda tiada bersama.
Adik rindu sangat-sangat.

Bonda
Minggu lalu rumah kami dipecah masuk pencuri.
Habis barang elektronik diambilnya termasuk
seutas rantai yang bonda belikan untuk adik sejak adik kecil2 dulu.
Adik lalai...adik lupa nak pakai rantai tu pada hari kejadian.
Hilang sudah kenangan adik dengan bonda...

Bonda
Gambar2 cucu-cucu bonda pun dah tiada lagi.
Semua gambar mereka adik simpan dalam laptop.
Video mereka masih bayi hilang sekelip mata.

Tapi bonda...
Semua itu adik boleh bina semula.
Apalah sangat dengan dunia...
Cuma adik masih trauma.
Setiap kali melangkah masuk ke rumah, lutut adik menggeletar.
rumah itu sudah tidak menenangkan hati adik setiap kali
balik kerja.
Adik bimbang cucu2 bonda diapa-apakan jika pencuri itu
masuk waktu kami berada di rumah.
Adik trauma dengan kehilangan...
Kehilangan bonda saja pun tinggalkan kesan yang
amat lama pada adik.

Bonda
Adik balik jumpa bapa sabtu lalu.
Bapa nampak lemah.
Nak buka tutup tupperware pun tak mampu.
Adik menangis dalam hati...
Adik tahu, kita semua akan berpisah juga satu hari nanti...
Tapi untuk kehilangan dalam masa terdekat ini, adik tak upaya
untuk menghadapinya lagi.

Bonda
adik nampak janji ALLAH semakin hampir.
berlegar-legar di sekitar adik.
ujian demi ujian yang melanda sepanjang tahun ini,
buat adik rasa gementar.
Adik tak pasti...
tapi adik dapat rasa adik akan kehilangan lagi tahun ini.
sama ada yang sakit atau yang sihat...
atau adik sendiri barangkali.

Bonda
kalau Ramadhan tahun ini bonda pulang menjenguk kami...
Bonda datanglah ke rumah adik...
datanglah dalam mimpi adik...
Adik rindu nak peluk dan cium bonda.
Adik rindukan bonda...amat-amat...

Isnin, 25 Julai 2011

Baiti...




sumber: google



Alhamdulillah...

weekend lalu bermula sudah projek cottage kami.

Sempat kami buat doa selamat di tengah2 tanah lapang tersebut

pada pagi 23 Julai 2011 yang lalu.

Penat bukan main sebab kena bangun awal untuk masak.



Juadah pagi itu cuma...



-pulut (kak ipar 3 masak)


-rendang pedas daging (tn punya blog masak)


-ikan rebus goreng ala new castle (tn punya blog juga masak)


-bihun goreng (pun tn punya blog masak)


-nasi lemak (kak ipar 2 masak)


-sambal bilis (anak kak ipar 2 masak) -sambal 'bestest' ever!!


-kuih 2 jenis (abang tempah)


-air teh (kak ipar 3 sediakan)




Mujurlah ada orang sudi volunteer nak buat makanan yang lain tu.

Kalo tidak, mau pengsan dibuatnya.

Ni pun tengah demam urat lagi...tapi kene datang keje jugak. huhuhuhu...



Alhamdulillah, dalam jam 9 pagi...tiang yang pertama telah didirikan.

Mudah-mudahan semuanya berjalan lancar dan selamat.

Jika tiada aral, Raya Haji nanti barulah kami boleh masuk cottage ni.

Rabu, 20 Julai 2011

Anak-anakku...

Pagi kelmarin dan malam tadi, bila duduk je di sofa mengadap tv
mesti ada bau hancing.
Malam tadi paling kuat baunya...naik perit hidung.
Bau air kencing yang dah kering.
Naik pening kepala dibuatnya...

Lepas putera H dan putera M tidur malam tadi...
operasi mengemop pun dijalankan.
Entah bila la anak bertuah 2 orang ni kencing kat tepi tv ni.
Kalau putera H terkencing, biasanya dia akan bising2 bagitau ummi.
Kalau di nampak putera M kencing pun dia akan bagitau juga.
Tapi, ni mesti putera M yang terkencing dan putera H tak tahu.
Ummi lagi la tak tahu.
Sedar2 ada bau je...

Bila dah mop dan lap semua kabinet tv, stool, tepi dan bawah sofa...
barulah lega hidung ni.
Mujur juga sofa jenis kulit, kalau kain...alamat hapak le baunye.

Dalam kereta pun, 2 minggu lepas putera H tabur susu hampir setengah tin
di tempat duduk belakang.
Ummi nyaris je tak dressing cam tarzan.
Tapi suara memang high pitch hampir juga vocal abuse.
Memang geram sangat2.
Mujur lagi kerusi kulit...bolehlah dilap walaupun tak 100% bersih.
Rupanya celah2 kerusi dalam kereta, sangat susah untuk dibersihkan.
Huhuhu...

Apapun, itulah anak-anakku...




Putera's @ PD_Mei 2011


Isnin, 18 Julai 2011

Aktiviti putera

Setiap hari aktiviti putera dimulakan dengan ...

Hi 5










Kemudian kami keluar...putera-putera ke taska dan ummi ke pejabat.



Sampai rumah waktu petang, sambil makan-makan putera akan menonton...
















Kemudian...








Kemudian...










Kemudian...




















Kemudian...


















kemudian




Word World...



Kemudian entah apa-apa lagi..., ulang lagi ...ulang lagi...dan lagi...


sampailah mata mengantuk...





Dalam tidur pun kekadang putera M akan panggil nama kartun-kartun ni...


Sejak weekend tempohari, dalam kereta pun dah pandai nyanyi lagu Dibo dan Agen Oso...


Kalau weekend lagi ganda...Pagi sampai malam dibo, higglytown, oso, pororo...8 kali lagi...


huhuhu...


Sampai ummi dan ayah pun asik sembang perihal kartun-kartun ni je sepanjang hari...

Ahad, 10 Julai 2011

In a cottage...

In a cottage in a wood...
Lagu ni lagu zaman sekolah rendah dulu...
Selalu aje terngiang-ngiang di telinga tatkala terkenang
zaman dulukala.
Dulu nyanyi siap dengan gerak tangan lagi...
Tapi sekarang cuma ingat sikit aje rangkap lagu dan gerakan tangan.

Sebenarnya bukanlah pasal lagu yang nak diceritakan...
Tapi tentang hasrat dan impian kami suami isteri untuk membina
sebuah cottage aka villa...
Kalau aku sebut villa...nanti orang ingat kami nak bina banglo.
Sedangkan abang pun ketawa bila aku sebut villa padanya...
tambah pula along yang juga turut tergelak bila dengar villa...
Hakikatnya, hanya sebuah cottage untuk kami singgah waktu cuti di kampung.

Insyaallah, besar harapan kami mudah-mudahan semuanya siap sebelum Aidilfitri nanti.
Cuma beberapa ujian besar yang melanda keluarga kami sejak awal Jun lalu
menyebabkan beberapa perubahan dilakukan.
Tanah sudaj siap dibersihkan, beberapa barang sudahpun ditempah oleh kontraktor.
Jika tiada aral...Insyaallah semuanya akan dimulakan minggu hadapan.

Walau bagaimanapun, sebagai seorang insan yang lemah...
walau sering aku ingatkan diri supaya bersederhana...
tapi aku tetap juga mengumpul maklumat dan gambar dalaman rumah
yang cantik dan moden...
Seringkali juga abang mengingatkan...kita buat kecik je, takut tak cukup nak
beli barang dalaman...
Neway, mudah-mudahan ada kesabaran dalam memilih barang nanti...
jangan sampai over budget dan berlebih-lebihan serta membazir.

Villa ini akan menjadi pusaka buat kedua putera kelak.
Semoga mereka akan ingat kampung halaman sendiri.
Teringin nak letak nama untuk villa ini...
Ada sesiapa nak beri cadangan?
Villa ...

Dipersilakan.

Isnin, 27 Jun 2011

Apehal le..?

Minta maaf kepada kawan2 yang singgah.
Ada masalah nak reply komen pulak blog saya ni.

Apapun terima kasih kak ani yang sudi singgah ke sini.
Alhamdulillah bapa telahpun beransur pulih.
Sudah pulang ke rumah.

Kami tetap juga berdoa dari kejauhan.

Khamis, 23 Jun 2011

Tika beduk berbunyi...

Lama tak bersiaran.
Minggu lepas dapat khabar sedih..
Bapa masuk PPUM dan perlu buat angiogram segera.
Bergegas balik dan pergi ke PPUM.
Dapatlah menjaga bapa 3 hari 2 malam.

Satu tika, waktu bapa terlalu lemah penangan ubat..
aku jadi resah amat.
Bimbang kalau-kalau terpaksa menghadapi kehilangan...


Satu tika yang lain, waktu fikiranku sangat terbeban dengan kebimbangan...
Kupeluk bapa dan kupohon ampun atas segala kesalahanku.
Bapa menangis...dengan suara terperosok di rengkungnya, aku dengar bapa berkata...
"Bapa ampunkan...". Allah...

Kebetulan pula aku mengalami sakit tekak hingga hilang suara...
Terpaksa kupendam rasa bebal pada doktor yang merawat.
Alhamdulillah, hari kedua suaraku pulih sedikit.
Dapatlah aku mengadu dan berbincang keadaan bapa yang
saban waktu on off tahap kesihatannya.
CT scan yang dibuat segera selepas itu mengesahkan ada minor stroke
di bahagian cerebelum.
Serentak mild heart attack+minor stroke. Mengapa pemeriksaan menyeluruh tidak dibuat sebelum angiogram dijalankan?

Aduhai...MMed. student rupanya.
Selepas kupaksa barulah doktor muda itu mengaku dia masih pelajar.
Barangkali bimbang aku akan buat aduan ke pihak atasan, maka urusan selepas itu
diserahkan kepada doktor yang lebih senior.
Tapi, aku bukanlah sekejam itu. Cuma ingin tahu kedudukan.
Walau apapun, tetap kuucapkan terima kasih kepada doktor2 terbabit.

Kelmarin, bapa sudah discaj dan dibawa pulang ke rumah.
Kami hanya berdoa dari kejauhan.
Tak lupa menelefon bertanya khabar saban hari.

Kawan2 menegur pagi ini, "Hai, hepi je ni...".
Ringkas jawapanku; "hati di dalam hanya ALLAH yang Maha Tahu...".

Isnin, 6 Jun 2011

Apa ye...?

Hujung minggu yang panjang.
Cuti sampai 3 hari. Tak tahu nak buat apa...
Kemas rumah mana yang patut...
bersama 2 putera ni, kemas sekejap je dah berkecah semula.

Alhamdulillah...
Putera H dah pandai mengaitkan suara azan dengan mendirikan solat.
Permulaan yang baik untuk belajar solat.
Hujung minggu ini juga banyak kali Putera H ingatkan ummi
supaya solat...selagi soalannya tidak dijawab selagi itulah dia akan
memanggil dan bertanya...akhirnya bila dijawab "ummi cuti Allahu Akbar", terus dia diam
dan sambung bermain.

Putera M pun, perkembangan pragmatiknya semakin maju.
Faham arahan dan pertuturan orang disekeliling.
Tapi gemar berguling kalau kehendaknya tidak dituruti.
Tantrum macam abang H-nya juga.

Abang balik malam ahad...
Itupun selepas lebih setengah jam bergayut di talian dengannya...
baru dia bagitahu dah sampai depan rumah.
huhuhu...botak bayar bil telefon kalo camni.
Alasannya, mengantuk...bila sembang di telefon taklah mengantuk sangat.
Cess!!!!

Jumaat lepas, 1 Rejab...
Genap 4 tahun Bonda meninggalkan kami.
Hati jadi tak keruan bila teringat, sebab itu malas
nak menulis tentang Bonda di sini.
Air mata pun cepat benar nak terhambur...

Khamis, 2 Jun 2011

Assalamu'alaikum...

Selamat bercuti kepada cecikgu dan pelajar...
Selamat kenduri dan juga selamat naik pelamin untuk yang berkenaan.
Hehehe...

Alhamdulillah...
Kami sekeluarga dah pun selamat pulang dari bercuti.
Kami ikut laling berkursus di Port Dickson selama 3h 2m.
Dapatlah Putera H dan Putera M tengok laut...
Main pasir???
No! No! No!
Dilarang keras.

Kami transit di KL satu malam sebab laling
nak ambil exam.
Menginap di Hotel Plaza sebab dekat dengan tempat exam
dan juga hari dah lewat malam nak masuk ke pagi.
Walaupun dapat bilik yang "rasa nak menyesal je",
tapi breakfast kat hotel ni Alhamdulillah sedap sangat untuk tekak
kami sekeluarga.

Sampai PD, menginap di Selesa Beach Resort.
Breakfast tak begitu menggiurkan...
Tapi bilik memang selesa.

Balik Kuala Kangsar, majlis tahlil gemulah kami...
Tak ramai saudara sebelah bonda yang hadir...
Tapi alhamdulillah, kami seronok berkumpul dengan saudara-mara.
Sempat juga buat besday untuk Putera H yang ke-2.

Sepanjang percutian, banyak perbendaharaan kata yang putera H dan putera M dapat...

Putera M
1. Tacut - kasut
Digunakan apabila enggan didukung.

2. Chiiii..tan - ikan
Digunakan untuk semua jenis haiwan.

3. Lampu (suku kata -pu disebut dengan mulut tertutup dan
udara tersekat sedikit kemudian keluar melalui hidung)
:D

Kuat membebel dan suka jadi back up singer ayah...


Putera H
1. Laut
2. Pace - pasir
3. ta ommi - kereta ummi

Eh...banyak lagi la...Tapi dah tak ingat...
Peel pun banyak gak...
Salah satunya...
Ayah tak boleh dukung Putera M tanpa pegang tangan Putera H.
Nanti Putera H akan berdiri tegak tak bergerak sampailah
ayah datang ambil. Ummi pun tak boleh ambil dia, sebab dia akan tantrum.
Cesss!!!

Itulah cuti kami tahun ini.
Alhamdulillah.

Isnin, 23 Mei 2011

I'll be away...

Orang holiday hujung tahun atau waktu cuti sekolah...
aku holiday waktu gini-ginilah...
Since KPT dah rombak semester bebudak IPTA...
so, aku kena cuti time ni...
Biarlah walau keje melambak...
aku tetap nak ikut laling aku...
nak bawa putera2 yang tengah ligat ni tengok tempat orang...

Weekend depan, kami akan berkumpul di rumah Bonda.
Ada sedikit kenduri Tahlil untuk gemulah kami.
Insyaallah...

So, selamat tinggal blog untuk seminggu ni ye...
Take care semua...

Khamis, 19 Mei 2011

Morhabshi

Jom tengok...

http://www.sehatluardalam.com

Isnin, 16 Mei 2011

Hilang

Blogspot buat hal...
habis komen dalam n3 aku hilang...
huhuhu...

mood pun hilang gak hari ni...
rasa nak cuti je...

sabar......
lagi 2 minggu baru nak cuti betul2...

Rabu, 11 Mei 2011

Fobia!

Owh!
Dia ada di mana-mana...
Dapur...bilik air...bilik tidur...
bawah kerusi...hatta dalam selimut sekalipun...

Tiap kali masuk ke ruang dapur...
kaki mula dingin...
lutut menggigil...
roma meremang...

Fobiaku kembali lagi...
bentuk, rupa, apatah lagi gambar...
semuanya tak boleh kulihat.

Sejak hujung minggu lalu...
selepas anaknya berlingkar di depan pintu bilik air dapur...
Dan kupukul mati sambil menangis
menahan fobia.

U. L. A. R.

Photo??
Don't!

Isnin, 25 April 2011

My 1st birthday...

Pertengahan April 2011 yang lalu, genap usiaku setahun.

Beberapa minggu sebelum itu...
Ummi setiap hari sibuk bekerja dan hampir saban petang keletihan
setelah pulang dari pejabat.
Sehinggalah 2 minggu sebelum harijadiku yang pertama...
ummi kelihatan kurang sihat.
Abang H pun sama...demam.
Apabila ayah pulang hujung minggu itu, ayah bawa abang H pulang ke Grik.
Aku tinggal berdua dengan ummi...ummi pun demam selepas abang H dan ayah pulang.

Setiap malam ketika abang H tiada, ummi akan bermain denganku sebelum tidur.
Setiap malam selepas aku lena, aku akan terbau lemak manis bau kek yang ummi bakar.
Tetapi dek keletihan bermain, aku tidak mampu untuk membuka mata dan melihat apa yang ummi buat sendirian di dapur.

Hujung minggu itu, ummi kelihatan semakin sihat.
Kami pulang ke kampung untuk mengambil abang H.
Kereta penuh dengan barang...
Tapi ummi letak aku di tempat duduk hadapan bersama dengannya.

Hari jumaat, 8 April 2011...aku dan abang H ditinggalkan di rumah Mak Lang.
Mak lang pakaikan kami baju cantik...kemeja batik biru.
Petang itu, baru ummi dan ayah datang.
Bawa banyak makanan ke rumah Mak Lang.
Ramai orang lelaki berkopiah ikut ayah datang ke rumah Mak lang petang itu.
Baca doa dan makan kueh, bihun dan kek yang ummi masak.

Selepas seminggu kami balik ke New Castle...
Kami balik ke rumah atuk di KK.
Atuk kasi duit...
Abah yeop pun kasi duit dan biskut...
Kami sambut harijadiku dengan dinner keluarga sebanyak 2 malam berturut-turut.
Makan nasi goreng USA yang tukar nama dengan nasi goreng Ladna...
huhuhu...

Selang seminggu selepas itu...
Kelmarin, ummi bawa kek dalam pinggan besar ke Taska.
Kek bersalut coklat dan ditaburi coklat berwarna-warni...
Ummi juga bawa hadiah untuk ticer...beserta poem...

TICER
YOU LIKE UMMI
LIKE SUN
LIKE FLOWER
LIKE WATER
LIKE MILK

TICER
YOU PAMPER ME
MAKE MY DAY BRIGHT
ALWAYS SMILE TO ME
COOL EVEN I'M NOTTY
RAISE ME UP WITH FULL CREAM OF LOVE

TICER
ON MY BIRTHDAY...
I WANT YOU TO KNOW...
I OWE YOU
AND I LOVE YOU HERE AFTER

MAY ALLAH BLESS YOU FOREVER!

Ummi bagitau ayah...
poem ni aku yang buat...
Jadi kat bawah kad itu tertulis namaku...
Aminin Muhaimin Anaqi...

*SEMOGA JADI ANAK YANG SOLEHIN DAN CEMERLANG DUNIA AKHIRAT, SAYANG...

Rabu, 20 April 2011

Aket pala...!

Dah 3 hari kepala asik berdengung.
Salah makan ubat...
huhuhu...
badan jadi panas...
batuk...
kepala mula naik bengong.

Apa nak buat ni...?

Ahad, 17 April 2011

Menyusuri jalan kenangan


Lawa tak dulang ni??
hehehe...
Ni kakak ipar buatkan dan
Along bawa balik ke kampung minggu
lepas waktu kami berkumpul cuci rumah
arwah mak.
Dah pro dah kak Long aku ni...
Siap masuk TV1 lagi bulan lalu...
Nak tempah?
sila tengok blog dia kat sebelah ni ye.

Aku dan putera balik kampung.
Mencuci rumah hingga sakit urat saraf dibuatnya.
Menyusuri jalan di Bandar Diraja...
Tiada wajah yang kukenali seperti 10 tahun lalu...
Banyak perubahan dan pembaharuan...

Tak sempat bergambar...
sementelah sibuk benar melayan karenah putera.
Atuk dan abahnya dah naik pening sebab kedua putera manja yang amat...
nak buat cemane...
dah ayahnya ajar manja...
Ummi kena ikut sebab nanti ayah marah ummi...
Itupun, terlepas juga suara soprano ummi 3-4 kali masa di kampung.

Terlerai juga rindu...
tapi segalanya sudah tidak sama...

Dalam miting keluarga...
kami setuju untuk balik berkumpul bersama
pada masa2 yang dipersetujui bersama...

Rindu amat...

Ahad, 10 April 2011

STATUS

Tolong doakan aku ye..


Rabu, 6 April 2011

Le Chiavi De Casa











So touching....

Sob...sob...sob...

He touched my heart as if he won't let my tears away...

Ohhohohoho...


Inilah yang aku tak boleh tengok filem sedih tengah public.

Kat panggung wayang boleh la...

tapi kalo kat rumah atau kat mana2 tempat terbuka...

nanti orang tau aku nanges......

huhuhuhu...


Sebab inilah abang selalu kondem aku.

"Berjayalah pengarahnya..." komen abang selalu.

"Itulah yang dinamakan menghayati plot cerita..." hujahku pula...

"Sian..." tambahnya lagi; juga selalu...


Ermm...nak buat cemane bang...

dah isteri abang ni "puteri airmata"...

Sape ntah yang bagi gelaran ni kat aku dulu...

huhuhu...


Dan sejam yang lalu, aku keluar dari Bilik Persidangan dengan

mata sembap dan merah setelah menghadiri

Public Course Siri 4: Windows of the World
ngeee.....

Isnin, 4 April 2011

Pabila putera lahir...

Setahun berlalu sudah...
Putera M sudah menjangkau usia setahun dalam tempoh seminggu lagi.
Hujung minggu yang baru lalu...
Putera M sudah mula bertatih selangkah dua...
Kelmarin tatihnya semakin banyak, cuma masih gayat.

Cantikkan kek ni??
ngeee....



Kata ticer di Taska,
Putera M dah pandai main gelungsor.
Tak mahu dipegang...
marah kalau diangkat.
Sudahnya orang lain melungsur dengan kaki...
Putera M melungsur dengan dada...
Aduhai anak ummi...

Putera H pula dah pandai nak ke tandas jika hendak buang air.
Buka seluar sendiri...
pakai seluar sendiri...
Kesian ummi tengok, terkial-kial belajar kemahiran hidup.

Kalau adik rampas mainan atau pukul...
Putera H akan jerit "Cicer...cicer...cicer...".
Ummi pun kena gelar 'Cicer' (Baca: Ticer) gak ...huhuhu...

Setahun yang lalu,
tarikh ini aku berada di wad.
Sedap2 baring sambil baca buku cerita.
Makan dan tidur...

Hari ini, pada tarikh yang sama...
aku mengadap PC.
Buat keje yang masih bertimbun...
sambil sesekali melepaskan lelah dengan meneliti resepi kek
untuk harijadi Putera M...
hehehe...
Ummi yang over excited sebenarnye...
hehehhe

Ahad, 27 Mac 2011

Alahai putera...

Insiden 1

Ayah sedang baiki lubang air dalam bilik air yang block.
Putera H macam biasa bz tengok2.

Ayah: Hariri, main apa tu...?!

Putera H: Keje!

Ayah: La...ayah ingatkan main...

Insiden 2

Ummi sedang siap2 nak pergi kerja. Putera H dan Putera M main sambil tunggu ummi.

Ummi: Tu apehal muka senyonyong tu? (kepada putera H)

Putera H: Yak! (sambil muka terus masam mencuka)

Ummi : Gulp! oke jom basuh.

Insiden 3

Ummi bagi putera M pegang keropok lekor sambil siap2 nak turun kereta di pasaraya.
Hulurkan putera M kepada ayah dengan tangan putera M yang pegang keropok
statik kat tepi muka dia.
Tiba-tiba sebaik sahaja duduk atas riba ayah, Putera M meraung kuat.

Ummi : apasal?? (sambil tengok kat ayah...dan nampak ayah sedang mengunyah sesuatu)

Ayah: Ntah...tiba2 je...apasal?

Ummi: ayah makan kepok lekor adik ye?

Ayah: (sambil tersenyum) ayah gigit sikit je...

Ummi: apasal ayah gigit hak dia...dia takleh orang usik barang kat tangan dia.

Ayah: huhuhu...mana ayah tau.

Ummi: Cess!

Selasa, 22 Mac 2011

Jom belajar bahasa

Jom kita belajar bahasa...
Sebelum ni aku pun taktau wujudnya perkataan2 ni...
Sekarang perbendaharaan kataku makin bertambah
dengan pesatnya setiap hari...
;P


memek - mama
ak uu - cak aa
awwoh - Allah

* cekdu: putera M

mom mom - lembu
lemom - lembu
Allah bat - Allahu akbar
uucen - kucing
ticak - cicak
uwong - burung

*cekdu : putera H

:p

Isnin, 21 Mac 2011

Mimpi...

Mimpi 1

Tiap malam aku mimpi makan kek.
Gara-gara tengok blogger masakan buat DFC.
Sedap benor nampaknye...
creamy dan yummy je...

maka, aku pun buat kek.
Aku ni terror gak buat kek.
Dulu2 memang tiap kali raya kek buatan tangan aku ade.

Hujung minggu lalu...
kek aku siap dibakar.
Kejadiannya Bengkek.
bukan aku berperasaan bengkek.
Tapi kek aku bertukar nama jadi Bengkek.
Bengkang + kek = bengkek!

Mimpi 2

Aku tengok lagi blog masak-memasak ni.
depa buat brownie.
Alah senang...

aku pun balik dan buat.
brownie aku kebakaran.
Ada bau hangit sket.
Tapi sebab kaya coklat, rasanya still sedap.

Abang simpan brownie aku dalam kete dia.
Buat bekal kalo dia ngantuk kat jalan.
Hari ke-4 selepas kebakaran...
kami pakat makan brownie kat tepi laut.
tekstur dah mula keras.
kejadiannya masih elok tak kulat.

Hari ke-9 selepas kebakaran...
kejadian tiada kulat.
tekstur keras kedengkang.
Baling kat anjing sure mati.
Ooo...patutlah kulat tak nak hidup...
keras and pahit-pahit manis rasanya.

Mimpi 3

Aku sekali lagi dipengaruhi oleh blog masakan.
Tambah pulak bila tengok AFC...
Jadinya aku termimpikan "Macaron" malam tadi.

Err...patutkah aku buat macaron pulak lepas ni????
Owh!

Isnin, 14 Mac 2011

Awal...Alhamdulillah.

Kejap lagi aku nak balik dah...
alhamdulillah.
Terima kasih PTJ yang bagi kelulusan balik awal kepada kami.
Kebetulan tiada tugas rasmi, so...aku nak siap2 balik dah ni.
Cuma terasa janggal sedikit, sebab nak balik rumah sendirian tanpa putera's.
Waktu ni, waktu tidur di Taska.
Malas nak ambil awal, nanti terganggu tidur mereka.
Jam 4 nanti baru aku gi ambil.

Nak balik rumah, masak sikit untuk makan tengahari dan
mungkin boleh buat kek yang aku nak try kelmarin.
Kemudian nak rehat sebelum pergi dinner PTJ malam ni.
Sempena ulangtahun ke-10 penubuhan PTJ tahun ni.
Tema baju: kasual merah putih.
Huh! macam parti politik lak.
Tapi aku dah ada dress untuk malam ni.
huhuhu...

Babai...!

Khamis, 10 Mac 2011

Santai pagi

Santai pagi??
Sejak bila aku ada santai pagi2 ni?
huhuhu...
tapi itu ajelah tajuk yang terlintas
dalam kepala aku untuk diletak kat atas tu.

Pagi ni nyaris je pitam kebuluran kat Bank Islam.
Semua gara-gara terlupa aka tak sempat bayar bil.
Dan ada perkhidmatan di rumah dipotong.
Huhuhu...

Time menunggu nyaris tak pitam,
Tu la agaknya time santai aku...
kekeke

Perkembangan putera minggu ini....
Putera M telahpun merangkak.
Usia dah hampir menjangkau 11 bulan.
Alhamdulillah.
Mudah-mudahan putera M lebih cepat berjalan
berbanding dengan Putera H yang berjalan di usia 15 bulan.

Kadua-duanya batuk dan selsema.
Berjangkit di taska.
Kesian putera H yang memang sensitif.

Ada sedikit persiapan untuk meraikan ulangtahun
kelahiran Putera M bulan hadapan.
Dan juga Putera H bulan berikutnya.
Tengah survey hadiah untuk Putera M.
Mungkin akan dapat basikal sama macam abam H-nya
ketika usia setahun.

Putera H dah pandai panggil nama adiknya.
Tapi kalau sebut abang...selalu dia rujuk kepada adiknya.
Dan dia akan sebut "abam" untuk abang, "Opom" untuk opah,
"Ommi" untuk ummi, "atak" untuk akak.
Ayah je yang sebut elok dan fasih. Huhuhu...
anak ayah le katakan.

Ni belum masuk part putera2-ku bersembang du aberadik.
Hrmmm.....