Jumlah Paparan Halaman

Khamis, 8 Oktober 2009

Berhenti menghakimi!

Anda pernah menghakimi orang?

Erm...kalau aku tanya soalan ini pada 'seseorang itu' tentu jawapannya YA.
Ya sebab memang kerja dia menghakimi orang.
Tapi soalan ini pada orang biasa yang kerjanya tiada kaitan dengan perundangan negara.

soalanku...
Pernahkah dalam hidup anda mendengar, bercakap, atau menyaksikan situasi seperti berikut?

"kereta dia tu selalu je accident...aku rasa bukan sebab apa...tapi mesti ada kaitan dengan wang yang dia buat beli kereta tu..."

"mak dia mati pun dia tak sempat jumpa...mesti ada benda dia dah buat salah kat mak dia".

"Selalu benar hilang duit...mesti duit tak berkat tu".

"Tadi kat kedai mamak, baju dia tertumpah kuah kari...tu sebab berebut baju tu dengan aku
masa beli dulu le tu...".

Pernah tak?

Aku baru je dengar 2-3 hari lepas...
Soalan tambahan aku mudah je...

SIAPA ANDA UNTUK MENGHAKIMI ORANG?

Yang layak untuk beri hukum atau hakimi manusia hanya ALLAH swt.
Barangkali kejadian hanya satu UJIAN daripada ALLAH ke atas hamba-NYA.
Ujian kesabaran...ujian nafsu...dsb.
Tiba-tiba, kita pula yang sibuk-sibuk mengaitkan kejadian dengan kesalahan / cara hidup / harta yang ada / yang pernah orang itu lakukan.

Tapi, fenomena ini biasa terjadi dalam masyarakat kita.
Lebih-lebih lagi bagi orang yang berasa dirinya FAHAM BENAR dengan Islam.
Walhal, ilmu masih secoet cuma.
Berhentilah menghakimi orang sebaliknya nilai diri sendiri terlebih dahulu.

Err...apasal aku tulis perkara ni??
Sebab aku nak ingatkan diri aku sendiri supaya tak buat pada orang lain..
dan aku sebenarnya tersinggung bila dengar penghakiman
yang dibuat dalam perbualan yang kudengar itu.

Apasal aku emosional?
Aku emosional sebab orang tu menghakimi aku.
Uwaaaa.......!!!!!!!

Menghakimi wang ringgit yang aku guna untuk beli kereta aku.
Menghakimi secara tak langsung apabila abang membuatkan keretaku tercalar
dek keganasannya memandu.

Eh... eh? Ko sape??
Aku tak bising-bising pun pasal perkara tu...
ko sibuk-sibuk jadi hakim apahal?
Takkan aku nak cerita duit aku yang aku buat segala amal kot?
Nanti tak pasal-pasal jatuh riak pulak...terus hilang pahala aku.
Lagipun, kereta tu pun bukan muat dalam liang lahad aku nanti, kalau aku mati.

Err...ganaznye ayat aku.
Sowwy...emosi aku tak berapa stabil...

2 ulasan:

  1. Akak dulu cita2 nak jadi hakim tapi add maths failed, so jadi la CEO agen carik jodoh.. :D

    BalasPadam
  2. hahaha!
    cian ahkak...
    takpe...akak mintak le komisen lebeh...
    buat cam broker tu... ;D

    BalasPadam