Jumlah Paparan Halaman

Selasa, 18 Disember 2012

7 hari: Nak banyak susu?

Sumber: En Google






Gambar kat atas tu, impian aku 17 minggu dari sekarang.
Ngan bb tu je, ye...
bukan yang ngempeng sebelah kanan tu...hehehe...
Aku nak breastfeed bb kali ni selama 2 tahun...sepenuh masa.
Taknak lagi susu formula.
Sebab tu aku banyak mencari maklumat dan panduan untuk hasilkan susu 
yang banyak dan berkhasiat.
 


Masa dok kat wad jaga Putera M tempohari...aku tengok Orang Asli...
ye Orang Asli...bagi susu kat anak depa cam kat atas tu...
Anak dok dalam kendong kain, muka mengadap kat breast sambil hisap susu...
Kecik lagi...baru 2-3 bulan gitu.
Depa ni pun bukan tau malu...
selamba je buka breast kat tengah orang...
Tapi, kebanyakan lelaki termasuk la en somi aku tu kata...
"tak rase nak tengok pon...".
Err... ye ke?? ;p

Orang Asli ni bertunggu-tangga kat wad kanak-kanak ni pasal malnutrition.
Sampai 3 bulan dok wad pon ade sebab berat tak naik2.
hehehe...kalo tengok anak depa makan...
kita akan terfikir, "kenapalah anak aku tak makan camtu? selere aje...".
Tapi bila fikir balik...
anak kita dah makan macam-macam...mestilah pandai memilih.
anak depa...makan nasi saje pon ade...
sebab tu bila makanan sampai, mereka makan penuh selera.
Kalau makan tengahari, siap ade dessert...
Aiskrim khas untuk mereka je.
Orang tak asli tak dapat...
huhuhu...tapi makan banyak mane pon, depa ni lambat naik berat.
hehehe...

Eh melalut pulak!
Parents pesakit sebelah kiri katil Putera M yang masuk sama dengan
Putera M, subuh selasa 27/11/2012 ialah staff TNB dan isterinya berniaga.
Anak keduanya demam tak kebah2 walau dah pergi 2-3 klinik.
Masa jaga anaknye tu, dia bawa bb dekat usia setahun.
Gilir2 masuk dengan suaminya.

Aku bagitau dia, bb mudah kena jangkitan kat hospital.
Dia pun bagitau, bb dia fully bf takleh tinggal.
Oooo...begitu...
Tengokkan usahanya menyusukan bb terus aku tanya tips yang dia guna...
Apa katanye?
Semuanya macam yang aku tahu, aku dah pernah baca...
Tapi kita share juga ye...

1. Bagi setiap kali bb minta atau selang 2-3 jam sekali.
2. Ibu kena makan seperti biasa. Jangan hadkan makan sebab takut gemuk.
3. Minum susu... (dia cadangkan hi-goat kat aku sebab dia jual susu tu...katanye bagus)
4. Makan jantung pisang rebus untuk banyakkan stok susu.
5. Jangan lupa doa untuk susukan bb selama 2 tahun dan minta susu yg banyak.

Katanye, susu dia macam air paip.
Bb hisap sebelah, sebelah lagi pun mencurah-curah keluar.
Wah!! Teruja sungguh aku mendengarnye...
Semoga ALLAH swt memberi jalan dan kemudahan untuk aku merealisasikan impian ini
khusus untuk bb cumil ummi nanti...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan