Jumlah Paparan Halaman

Isnin, 20 Februari 2012

Aduhai...








P : Puan, saya nak minta tandatangan untuk mendaftar.



Pn : Ada bawa result sem lepas?



P: Ada puan. Ni dia...



Pn: Awak ada berapa orang adik beradik?



P: 5 puan.



Pn: Awak anak no berapa?



P: no 3



Pn: sebelum ni, sekolah di mana?



P: MRSM puan...



Pn: Mak ayah kerja apa?



P: Mak surirumah je...ayah pencen askar. Sekarang buat kerja urus tanah kebun.



Pn: Cuti baru ni ada tolong mak ayah kat rumah tak?



P: Tolong macamana puan?



Pn: Tolong kerja rumah ke..tolong ayah di kebun ke...ada?



P: Ada puan. Kadang2 tolong mak masak. Selalunya gi jumpa kawan je...



Pn: Basuh baju?



P: Gilir2 dengan kakak.



Pn: Kakak dah keje atau belajar?



P: Kakak 2-2 dah keje.



Pn : Keluaran IPT ke?



P: Tak. Depa tak masuk U.



Pn: Hmm...ok. Berdasarkan cerita tadi tu, saya nak tanya satu soalan...Cukup dah ke sumbangan atau bakti awak pada mak ayah awak sepanjang usia awak ni?



P: Macamana puan?



Pn: Yelah...awak kata awak tolong mak ayah gitu2 je...selebihnya banyak gi jumpa kawan di luar. Rasa-rasanya cukupkah sumbangan awak pada mak ayah awak tu untuk awak hadiahkan mereka dengan result awak ni? PNGK bawah 3, A sebiji, C 2 biji, selebihnya B...cukup ke?



P: Tak cukup Puan...



Pn: Apa awak buat sampai dapat result begini?



P: Main facebook dan twitter puan...



Pn: Awak belajar di MRSM kan? Agak2 berapa kos yang mak ayah awak keluarkan untuk tampung persekolahan awak di MRSM tu? Katalah dalam setahun...



P: 5 ribu rasanya puan...



Pn: 5 ribu setahun..dah kira dengan jajan, majalah, buku cerita, kain baju yang awak minta setiap minggu? Setahu saya pelajar MRSM memang terkenal dengan kos sara hidup yang tinggi selain ego dan perasan pandai (ayat provokasi je ni...).



P: Betul puan. MRSM memang banyak guna duit...



Pn: Ok. Kalau begitu, awak pernah fikir tak betapa susahnya ayah awak cari wang untuk sara awak? Awak sorang dah belanja tinggi...adik2 yang masih sekolah tu macamana? Awak seorang saja yang pernah masuk MRSM...awak seorang saja yang baru masuk U...awak dapat rasa tak betapa bangganya mak ayah awak? Cukupkah result awak ni untuk membayar nilai bangga dan harapan mak ayah awak?



P: (mula menitis airmata)



Pn: Tujuan saya bercakap begini bukan untuk membuatkan awak sedih atau salahkan MRSM... Saya hanya mahu awak balik dan fikir... Banyak mana sumbangan dan bakti awak kepada mak ayah dan cukupkah result awak ini untuk awak hadiahkan kepada mereka?



Memang awak keluaran MRSM, terbukti pandai...tapi saya tengok awak tidak membawa brand itu ke sini.



Awak kena ingat, mak ayah yang normal tidak pernah minta balasan wang ringgit atau harta benda daripada anak mereka. Cukuplah kalau anak berjaya dalam pelajaran, dalam kehidupan. Hatta kalau anak tak mahu mengucapkan terima kasih pun kepada mereka, mak ayah ni tak kisah. Mereka memang sanggup berkorban apa saja untuk anak2.



Tapi, awak sendiri bagaimana? Balik...dan fikirkan kata-kata saya ni. Bukan tak boleh ber-facebook dan twitter, tapi hadkan masanya. Ubah diri jadi lebih baik untuk semester ini, seterusnya berjaya dengan cemerlang selepas 4 tahun di sini.



P: Baik. Terima kasih puan...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan