Jumlah Paparan Halaman

Ahad, 21 November 2010

Pergi vs tak pergi

Apa yang pergi?
dan apa yang tak pergi?

Huhuhu...
Sepatutnya hari ini aku masih berada di kampung.
Ada kendara yang sedang berlangsung.
Well, tanpa aku pun...semuanya akan berjalan juga.

Ini perangai huduh aku.
Aku lebih sanggup "menyesal sebab tak pergi berbanding menyesal sebab pergi".

Kedua-duanya ada persamaan.
Tapi, tetap ada perbezaannya.
Perbezaan paling ketara, kalau tak pergi,
aku tak perlu merendah dan meletakkan maruah dan harga diri sampai ke tapak kaki.
Kalau pergi, sudahlah aku rendahkan diri, maruah dan harga diri akupun
silap-silap dipijak-pijak.

Pengantinnya pun "tak sayangkan" aku...
jadinya, aku biarkan orang yang pengantin sayang menghadiri majlisnya.

Dan lagi, aku malas nak tempuh sekali lagi saat-saat "kena halau"
waktu aku sedang seronok menolong kendara...
Tapi kali ni, memang aku tak menolong langsung...
sibuk mengasuh putera-putera.

Alasan lain...?
Putera H tak boleh terdedah dengan orang ramai lama-lama.
Mudah sangat demam.
Natijah kelahiran premature.
Paru-paru dan antibodinya sangat lemah.
Kalau dah demam dan sakit nanti, aku jugak yang penat
bersengkang mata waktu malam.
Sedangkan berkudis sikit pun...bila balik kg...orang dah tanya kenapa...
macam aku tak reti jaga anak je layaknya.
Jadi, daripada aku letih badan dan letih perasaan melayan
soalan orang, lebih baik aku duduk diam-diam siapkan kerja aku di pejabat.

Dan aku juga tak nak susahkan suamiku yang terchenta.
Aku tahu dia penat.
Aku tahu dia ada banyak agenda untuk cuti sekolah ini.
Lagipun, kalau tak ada aral...4 hari lagi kami akan berpindah rumah.
abang akan balik juga ke sini untuk menguruskan urusan perpindahan.
Mudah-mudahan urusan perpindahan ini akan berjalan lancar seperti dirancang.

Kesimpulannya,
mmm...hari baru jam 10.50pg.
masih sempat kalau aku nak redah balik ke kg semula untuk menghadiri
kenduri tersebut.
Bak kata abang sebentar tadi, " beginilah abang...nak jaga hati SEMUA pihak...".
Huh! sinisnya sindiran ittew, abang....
MENCIK!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan